۷ مطلب در تیر ۱۳۹۰ ثبت شده است

شیوه ى درى من و تو

وقتی آدم چیزهای عجیب و غریب ببیند، وقتی شاخ برای در آمدن زیر پوست کلّه‌ی آدم بی تابی کند، وقتی آب بیشتر از بنزین به حال ماشین مفید باشد! آدم به خودش شک می‌کند!

من این همه غلط املایی می‌بینم به نحوه درستِ نوشتن کلمات شک می‌کنم!

بابا کمیته‌ی فیلترینگ! ای سرویس دهندگان وبلاگ فارسی! ای سیاست گذاران تحصیلات آکادمیک! یک غلطی بکنید!

البتّه معلوم بود که به اینجا می‌رسیم. وقتی که برای ورود به مقطع بالاتر در عین عدم اهمیت زبان فارسی باید امتحان زبان انگلیسی را آن هم در جزیره کیش بدهیم، نتیجه این است که فارسی خودمان به نابودی می‌رود! دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا در مقاله‌اش، در تزش، غلط املایی دارد و استادِ از او بدتر، نمی‌فهمد!

ما یک استاد داشتیم، اصطکاک را می‌نوشت، اصطحکاک! دانشجو که زیاد داشتیم ...

قبلاً هم گفته‌ام، تحریریه‌های خبر که در ادعای فرهیختگی امتّی را پشت سر گذاشته‌اند در سایت خبری، این طرف و آن طرف، پر از غلط‌های املایی، زبانی و ساختاری هستند. نامه‌های اداری و اسناد رسمی تهوّع آورند و کسی انشای آدمی‌زاد پارسی گوی را نمی‌فهمد، باید بچشیم آنچه را برای خودمان اندوخته کرده‌ایم. بپذیریم که زبان فارسی، از اصلی‌ترین حامیان تمدّن اسلامیِ ایرانِ امروز، در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.

چون منتشر کردن انتقاد بدون پیشنهاد امری مثبت تلقّی نمی‌شود؛ پیشنهاد من گنجاندن سه واحد زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد و سه واحد دیگر در مقطع دکترا است. از سبزی فروش تا سوّم راهنمایی درس خوانده محلّه که از همان اوّل انتظاری نمی‌رفت، هر چند به نظر خیلی درست‌تر از خیلی از این دکترها حرف می‌زند.

 

۰ ۰ ۴ دیدگاه

نعمت ترافیک

خداوندا ترافیک را بر این مردم ارزانی دار، چون اگر ترافیک نباشد خودشان را خفه می کنند و پلیس هایشان ساعت یک شب هم مشغول صدور قبض پارک ممنوع هستند!

۰ ۰ ۰ دیدگاه

تنگ نظری دسته جمعی

آقا طرف ماشین سه میلیاردی داره، نوش جونش تو چیکار داری آخه؟ بیچاره برای وارد کردن ماشین سه میلیاردی حداقل یک میلیارد و چهارصد میلیون فقط به گمرک پول داده؟ بده به دولتت پول رسیده؟

یه چیزی بگم

در این قضیه خودم ختم روزگارم

ممنوع کردن و تنگ نظری و حسودی در نهایت به ضرر ما طبقه ی متوسطه، ضعفا که جای خود

وقتی طرف نتونه خودرویی که پولشو داره سوار شه، توی ماشین های داخلی تو بازار فقط به تقاضا اضافه می کنه! میاد تو ماشین ۳۰ میلیونی می شه رقیب طبقه متوسط و خودروسازا - همون وارد کننده ها که اسماً خودرو ساز هستن - قیمت رو همونجوری بالا نگه می دارن!!!

این نهضت های بعضاً پوشالی چی هستن آخه! چرا به حرف و زبان جلوی آزادی های مشروع و قانونی رو بگیریم؟

کسی نظری خلاف این حرف داره، می شنویم. برا همه رقمش جواب مبسوط آماده داریم!

۰ ۰ ۲ دیدگاه

سود بالای خودرو سازان و حقایقی در خور توجه

 توصیه می کنم خبر زیر را در خبرگزاری فارس بخوانید.

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=9004130810

۰ ۰ ۲ دیدگاه

بهمنشیر جوشان

جای شما خالی برای یک مسافرت ۲۳ ساعته آبادان بودیم. جای بسیار گرم و با صفایی است. زندگی بدون کولر گازی چه معنایی در این شهر دارد؟ قطعاً معنای بسیار گرمی دارد.

آبادان گاز ندارد، هر چند بوی گاز شب ها به مشام می رسد و چهل و پنج سال است که گاز ترش در مشعل های پالایشگاهش می سوزد! این یعنی توجه همیشگی به مناطق جنگی! وقتی که تا صعب العبور ترین مناطق پایتخت رسیده. آبادان آبش مشکل دارد، مردم خیلی راضی نیستند. در همه ی خانه ها، دستگاه تصفیه آب وجود دارد.

آبادان، شهر قشنگی است، کوچک و سبک! و پر از کالاهای وارداتی! شاید هم مرغوب بودند. هرچند در محل مهمانسرا، شامپو ایرانی بود، امّا سوپر مارکت ها که ... دیدم که کبریت هم نداشت!

مردم متنوعی دارد، شبیه میانگین ایرانی ها، شایدم تهرانی ها، نه همان تهرانی ها.

در نتیجه ی این مسافرت خیلی خوش دارم، که بروم بازهم آبادان را ببینم و مخصوصاً بهمنشیر را. حسرت خرم شهر که می گفتند خیلی به آبادان نزدیک است به دلم ماند، باشد بازهم سری به خاک خوزستان بزنم.

سلام من به خوزستان پیام من به سامانش

                                    به بهمنشیر جوشان وبه کارون خروشانش

به خرمشهر زیبا وبه اهواز دل افروزش

                                     به  آبادان  آباد و به  هرمز  جان  ویرانش

الا ای خاک خوزستان توآنستی که دید ستی

                                 سکندر ها و قیصرها ولشکرهای جوشانش

اگر از هول قیصر بند شادروان گسست از هم

                                 بدیدی دست و پا  در بند آخر زار   و گریانش

بمان آبادو فرخ روز وشیرین کام و روشن دل

                              که ایران مهد دانش ها ست نپسندند ویرانش          

 

شاعر: حسین مسرور شاعر معاصر

پ. ن. مردم آبادان پیوندی عجیب با ریزگرد ها پیدا کرده اند.گزارش تصویری تابناک را بخوانید.

 

۰ ۰ ۳ دیدگاه

وقتی تلویزیون ولایت مداری خود را نشان می دهد!

خفه خون گرفتن در پاره ای از موارد خیانت به وجدان و انسانیت است!

شامگاه روز پنجم تیرماه از شبکه سوم برنامه ای پخش شد در ادامه ی مجموعه برنامه هایی درباره جزیره کیش و جشنواره تابستانی آن!

بروید پیدا کنید ببینید! واقعاً نیازی نیست دشمنان شعائر مارا مسخره کنند وقتی خودمان این کار را انجام می دهیم!

جدا از اینکه من خودم با دیدن این برنامه ها بیشتر و بیشتر از سفر به جزیره کیش منصرف می شوم مواردی جداً در خور توجه است:

۱. اجرای برنامه ای در باره هدفمندی یارانه ها و جهاد اقتصادی توسط سه تا دلقک! آخر مگر مرض داری پدر نامرد؟ یعنی اینقدر بی صاحب مانده که تو بخواهی از جهاد اقتصادی دم بزنی! واقعاً اگر جهاد اقتصادی مغفول بماند و منسوخ شود بهتر از این است که این گونه مسخره گردد.

۲. در موقع قرعه کشی گردونه چهارده دور به نیت چهاردهمین جشنواره منطقه آزاد کیش توسط مجری  از رده خارج تلویزیون ما! توجه کنید چهارده دور به نیت چهاردهمین جشنواره تابستانی کیش!

۳. اجرای نرمش و ورزش به سبک احمق ها! تهوع آور بود. شرمم باد اگر سخنی نا راست رانده باشم! حال و احوال آبجی ما که آنجا مجری بود، عالی بود!

مفروض بر این که این برنامه های پوچ را صدا و سیما تولید نمی کند؟! چرا در پر بیننده ترین ساعات مردم باید آنها را تماشا کنند؟

چرا رواج مسافرت به مناطق آزاد و به اصطلاح آزاد که خلاف منویات رهبر است توسط رسانه ملی ترویج می شود؟ این دیگر چه جور ولایت مداری است؟

-------------------------------------

برادر ضرغامی اگر در سفرها و برنامه های دور و دراز نیستی جمعش کن این برنامه ها رو!

قول لین اینی بود که شنیدی.

منتظر بقیه اش نباش.

۰ ۰ ۳ دیدگاه

خرقه می آلود

حکماً چیزی نگفتن بهتر از هرچیزی گفتن است، خاصّه اینکه وبلاگ نویسی نوعاً در روند ارتزاق افراد تأثیر به سزا ندارد. پس این مدّت که نمی نوشتیم دماغمان چاق بود و سرمان خوش، اما چیزهایی هم بود که چون احساس کردیم درباره‌ی آن‌ها دانش کاملی نداریم سکوت پیشه کردیم. مثلاً درباره ی جریان انحرافی چون اطّلاعات مغشوش زیاد است و از طرفی ره‌بر نیز دعوت نموده‌اند به کار و تلاش و نه گیر دادن به جریانات فرعی و ایضاً سبیل نادرشاه مرحوم، و صد البتّه چون امثال لچک نیوز و شتک نیوز به آن می پردازند، رندی می‌کنیم و از پوشیدن این خرقه‌های کثیف می‌آلود معذور هستیم.

به نظر ما عمده‌ی اتفاقاتی که در کشور ما می‌افتند ـ طبیعتاً منظورم اتفاقات سیاسی است ـ بیش از آنکه محک ولایت‌پذیری باشند، محکِ آدمیّت هستند. پر واضح است که نداشتن اخلاق سیاسی سوال درباره‌ی ولایت‌پذیری را از معنی تهی می کند، زیرا پیش نیاز نماز خواندن، مسلِم بودن است.

امروز، تعداد افرادی که دندان تیز کرده‌‌اند که با از راه به در شدنِ برخی از نخبه‌های سیاسی، خود خرقه‌ی منجی و کهنه‌سربازان ولایی را به تن کنند، به شدّت رو به افزایش است و باز باید حافظه‌ی تاریخی داشت، که البته قلیلی از این نعمت استفاده می‌کنند. استراتژی اصلی عبور است، عبور از واسطه های فیض (یعنی واسطه های قدرت) برای رسیدن به فیض (قدرت)، نردبان این عبور را معمولاً می توان از بدنه‌ی مانع (واسطه‌ی فیض سابق ماجرا) جُست و البته تلاش‌های منافقانه و احمقانه‌ی خاله‌خرسه‌ها و خائنانِ داخلی (لفّ و نشر مشوّش) و خصمانه‌ی دشمنانِ خارجی بی‌تأثیر نیست.

بدیهی است معمولاً گذار این شغال‌های مردار‌خوار سیاسی به دباغ‌خانه‌ی ما نمی افتد، امّا قصد من در این جا بیشتر انذار است نسبت به دام هایی که افراد ظاهرالصّلاح برای دوستانِ هم‌سن‌و‌سالم گسترانیده‌اند.

مصطفا که درویشی مفلس است، رزقِ لایموت رحمانی را به جبروت و ثروت فرمانی ارجح می‌داند و همه را به تقوا و مخصوصاً تقوای سیاسی دعوت می کند.

خداوندا، به ما توفیق ده تا در کنار شکر زبانی، به شکر عملی و جلب رضایت حضرتت نایل شویم.

سلامتی بسیجی‌های مخلص بلند صلوات بفرست.

پی نوشت: دلتنگ جانستان را در وبلاگ امید حسینی بخوانید.

۰ ۰ ۴ دیدگاه


وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.