شیوه ى درى من و تو

شیوه ى درى من و تو

وقتی آدم چیزهای عجیب و غریب ببیند، وقتی شاخ برای در آمدن زیر پوست کلّه‌ی آدم بی تابی کند، وقتی آب بیشتر از بنزین به حال ماشین مفید باشد! آدم به خودش شک می‌کند!

من این همه غلط املایی می‌بینم به نحوه درستِ نوشتن کلمات شک می‌کنم!

بابا کمیته‌ی فیلترینگ! ای سرویس دهندگان وبلاگ فارسی! ای سیاست گذاران تحصیلات آکادمیک! یک غلطی بکنید!

البتّه معلوم بود که به اینجا می‌رسیم. وقتی که برای ورود به مقطع بالاتر در عین عدم اهمیت زبان فارسی باید امتحان زبان انگلیسی را آن هم در جزیره کیش بدهیم، نتیجه این است که فارسی خودمان به نابودی می‌رود! دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا در مقاله‌اش، در تزش، غلط املایی دارد و استادِ از او بدتر، نمی‌فهمد!

ما یک استاد داشتیم، اصطکاک را می‌نوشت، اصطحکاک! دانشجو که زیاد داشتیم ...

قبلاً هم گفته‌ام، تحریریه‌های خبر که در ادعای فرهیختگی امتّی را پشت سر گذاشته‌اند در سایت خبری، این طرف و آن طرف، پر از غلط‌های املایی، زبانی و ساختاری هستند. نامه‌های اداری و اسناد رسمی تهوّع آورند و کسی انشای آدمی‌زاد پارسی گوی را نمی‌فهمد، باید بچشیم آنچه را برای خودمان اندوخته کرده‌ایم. بپذیریم که زبان فارسی، از اصلی‌ترین حامیان تمدّن اسلامیِ ایرانِ امروز، در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.

چون منتشر کردن انتقاد بدون پیشنهاد امری مثبت تلقّی نمی‌شود؛ پیشنهاد من گنجاندن سه واحد زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد و سه واحد دیگر در مقطع دکترا است. از سبزی فروش تا سوّم راهنمایی درس خوانده محلّه که از همان اوّل انتظاری نمی‌رفت، هر چند به نظر خیلی درست‌تر از خیلی از این دکترها حرف می‌زند.

 

۰ ۰
۴ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۴)

توسط:دانشجوی حرف دار

۲۸ تیر ۹۰ ، ۱۵:۴۵
به نظر من گنجاندن واحد در سیلابس درسی کاری را حل نمی کند و احتمالا مانند درس ادبیات دوره ی کارشناسی مشمول اهمال شود.شاید خوب باشد آزمونی مانند آزمون تافل برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر درنظر گرفته شود.

توسط:بنده ای از شهر باران های نقره ای

۰۳ مرداد ۹۰ ، ۲۲:۲۳
خیلی به غلط های املایی تکیه نکنیم وقتی حتی در صحبت های روزمره ی خیلی از جوان های مثلا" امروزی از واژه های ناپسند و غیر معمول در ادبیات کهن فارسی استفاده می کنند . بزنگم ! بحرفم ! و.... به نظرم استفاده بجا از کلمات . تلفظ شان بر حالت نوشتاری شان اثر مستقیم دارد

توسط:مهدی ادیب

۰۴ مرداد ۹۰ ، ۰۹:۱۷
سلام برادر.اگر در همان دوران دبستان و راهنمایی ملت املا و انشا رو درست یاد بگیرن احتمالا دیگه توی چهل سالگی شون از این اشتباها نمیکنن. با نظر دوستمون موافقم که اون سه واحد درسی لیسانس هم به هدر میره.یه امتحان زبان فارسی که حد نصابی باشه و مثلا نمره هیجده حد نصابش باشه برای ورود به مقطع ارشد و دکتری میتونه جالب باشه. هر چند محافظه کاری هایی که در برابر تغییر وجود داره احتمالا نمیذاره همچین چیزی انجام بگیره. پس بهتره روی همون راهنمایی و دبیرستان سرمایه گذاری کنیم

توسط:مویدی

۱۶ مرداد ۹۰ ، ۱۴:۳۷
سلاممن با کلی تاخیر پیشنهاد میکنم که یه امتحان مثل GRE بگیرن از دانشجوها که دهنشون مسواک شه تا با دهن تمیز لغات فارسی رو تلفظ کنن!!!یعنی دیدی تستهای GRE رو که از پنج تا گزینه ش چهار تاش رو اصلا تا حالا ندیدی، اون یکی رو هم با چهار تا کلمه ی مشابه دیگه ش شک داری که کدوم بود! تو فارسی از اینها بدن، انقدر من دوست دارم.انقدر حال میده، ملت رو ببینی به جای 504 و 605، لغتنامه ی معین دستشون گرفتن دارن تو دانشگاه راه میرن! یا دنبال نرم افزار دهخدای قفل شکسته همه ی سایتها رو زیر رو رو میکنن!به منظور جلوگیری از اطاله ی کلام از چیزهای دیگه ای که خوشم میاد صرف نظر میکنم!این بود پیشنهاد من!انتقال دهید لطفا!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.