انتقاد از وضعیت خودرو سازی در ایران؛ نه غر زدن، نه حدیث نفس!

انتقاد از وضعیت خودرو سازی در ایران؛ نه غر زدن، نه حدیث نفس!

همه برای خودرو سازان داخلی، خودرو سازان داخلی برای هیچ کس!
---
ملّی:
داستان خودروی ملی که یاد دوستان هست. اول پژو پرشیا بود که بعد شد سفیر بعد شد پارس! همان پژو 406 فرانسوی با دل و جیگر پژو 405 و البته با رنگ و لعاب ملی!

بعدتر سمند آمد که به قول مجله‌ی گل آقای خدا بیامرز:
«به بادی جمله‌ی اعضاش بند است
همان خودرو که نام آن سمند است
به تبلیغات ملی نام دارد
ولی در اصل made in England است»
پلت فرم های ایرانی هم که شاه‌کار بودند یعنی کسی باور می کرد بشود پراید را هم کرد خودروی ملی!
کامیون ملی کاوه هم که افتضاحش مملکت را گرفت!
با دو کلمه خیلی بازی شده متأسفانه یکی کلمه‌ی خودکفایی یکی هم کلمه‌ی ملی!
امسال که سال تولید ملی است باید تکلیف این داستان مشخص بشود!
---
کیفیت:
به راستی اگر خودروی ملی ما سال 79 زاده شده بود، اکنون وضعیت خودرو سازی ما این بود؟
اگر امروز مردم تندر 90 را می پسندند و آن را ترجیح می دهند به پژو 405 و خانواده اش، فنآوری خودرو سازی ایران خودرو و اعوان و انصارش نیست که رشد کرده بلکه این رنو است که از پژو محصول بهتری ساخته! که الحمدلله هیچ کدام زیر بیرق ایران خودرو و سایپا رشد نکرده اند.
---
سر مست از کاهش تولید و رکود اقتصادی:
غم انگیزتر داستان کسانی است که اتومبیل را خریده اند و از افزایش قیمت آن خوشحال هستند! که این خوشی نه از ثروت مند شدن است که همان میزان ارزش پول پایین آمده است بل متأسفانه این خوشی خوشی پایین تر رفتن فرو دستان و بالا رفتن اختلاف فقیر و غنی است.
----
آقای ایران خودرو!
به قول کاوه‌ی آهنگر و از زبان حکیم فردوسی:
اگر هفت کشور به شاهی تو راست

چرا رنج و سختی همه بهر ماست!

پ. ن. از این هم تلگرافی‌تر بتوانیم، می‌نویسیم. وقت شمای با مرام که این وبلاگ را می‌خوانی، ارزش دارد.
پ. ن. 2: این خبر را که خواندم، به ذهنم رسید که قیمت حاشیه‌ی بازار را می توان به قیمت کارخانه نزدیک کرد. قیمت کارخانه را که نمی توان به قیمت بازار نزدیک کرد! یعنی فقط در صورت افزایش عرضه و تحویل های فوری قیمت بازار به قیمت کارخانه نزدیک می شود و گرنه قیمت بازار همیشه از قیمت کارخانه گران تر است.
۲ ۰
۲ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۲)

مهدی ادیب

۱۹ مهر ۹۱ ، ۲۱:۳۷
رانا 21.5 میلیون تومان!
اگر ایران خودرو خصوصی بود دلمان نمیسوخت. توقعی هم نداشتیم. اینطوری هم ناراحت نمیشدیم.
اما وقتی تصویب می شود که به دو خودروساز بزرگ هر کدام هزار میلیارد تومان کمک بشود و از این طرف همه ی قطعه سازان از بدحسابی خودروسازان مینالند و توپ تکانشان نمیدهد، خب آدم توقع دارد وقتی میگویند رانا یازده میلیون تومان است. بعد میگویند نه 15 میلیون تومان است، بعدش نیایند بگویند حالا فهمیدیم 21.5 میلیون تومان شده!!!

سیدسروش‌مهدی مویدی

۲۸ مهر ۹۱ ، ۰۰:۲۶
امشب (یا شاید بهتر باشه بگم دیشب!) توی «صرفاً جهت اطلاع» یه تبلیغ رو نشون داد که مبلّغ (همون گوینده‌ی تبلیغ منظورم‌ه!)  می‌گفت "با موتور مرسدس بنز" و بعدش می‌گفت "تولید ملی، افتخار ایرانی" (عبارات داخل کوتیشن، نقل به مضمون‌ن!)

اما جدای از این مسائل، بعضی وقت‌ها توی خیابون‌های تهران که راه می‌رم، حالم از ماشین به هم می‌خوره. تازگی دارم سعی می‌گنم فقط با اتوبوس و مترو رفت و آمد بکنم و تا جایی که می‌شه حتی سوار تاکسی نشم!
اگر هم دیرم بشه، فدای سرم! عوضش کارت اعنباری 1ساله خریدم، 55هزارتومن، ناقابل.
هرچقدر دوست داشته باشم می‌تونم سوار مترو و اتوبوس بشم! :دی

در همین باب شعری هست که دو بیت اولش رو من‌باب ارتباط با حرف‌های خودم و کمی هم متن شما (!) می‌آرم:

حالم به هم می‌خورَد از تهران پُردودِ پُردرد
از این ابَرشهر بی‌ابر، بارانش از خاک و از گرد

از روزهای شلوغ و شب‌های لب‌ریز تا صبح
از بوق‌ها، از ترافیک، از طرح‌ها، زوج یا فرد...

یا حق


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.