انتقال آب دریای خزر به سمنان؛ یک اشتباه بزرگ

انتقال آب دریای خزر به سمنان؛ یک اشتباه بزرگ

دریای خزر شوری آب معینی دارد که برای ادامه‌ی حیات آبزیان و تعادل در منطقه لازم است. اساساً شوری آب دریاچه‌ها با هم فرق دارد چون به منبع‌های بزرگتر متصل نیستند. دریای خزر یک دریاچه است و از آنجا که بزرگترین دریاچه‌ی جهان است دریا نامیده می‌شود. اگر قرار باشد آب را از یک دریاچه کم کنیم مشکلات زیادی بروز می‌کند از جمله:

الف. ورودی و خروجی آب دریاچه به هم می‌خورد و دریاچه پس روی خواهد داشت. این امر حیات سواحل و گردشگری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دلتاها که محل بسیار مناسبی برای رشد و تعالی طبیعت هستند را از بین می‌برد.

ب. اگر آب را برای مقاصدی ببرند که نمک آن مازاد باشد، قرار است چه اتفاقی برای آن نمک بیفتد؟ نمک را اگر خدای نکرده به همان دریاچه برگردانیم و بر شوری آب اثر بگذاریم که با عنایت به محدود بودن دریاچه قطعی است، مؤثرترین اقدام را در جهت نابودی منابع طبیعی و حیات انسان‌ها انجام داده‌ایم. تغییر شوری دریاچه‌ی خزر (دریای کاسپین) موجب نابودی آبزیان، نابودی صنعت شیلات شمال کشور، از دست رفتن غذا و گسترش بیش از پیش فقر در کشور می‌شود. از طرف دیگر شوری مازاد، لاجرم در منطقه منتشر خواهد شد و پوشش گیاهی آسیب جدی خواهد دید. باید به این نکته‌ی مهم نیز اشاره کرد که آبی که شورتر است تبخیر کمتری خواهد داشت و در نهایت میزان بارندگی شمال کشور و درنتیجه رشته کوه البرز و پوشش گیاهی دامنه‌های شمالی و جنوبی آن نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

اگر از بدبختی‌هایی که قطعاً در اثر اجرای این طرح برای دریای مازندران اتفاق می‌افتد بگذریم. باید ببینیم این طرح چه معایب دیگری دارد:

در حالی که در جاهایی که آب هست به علل مختلف کشاورزی در حال اضمحلال و نابودی باشد، انتقال آب به کویر چه کمکی می‌کند؟ چرا باید آب را به جاهای جدید انتقال دهیم که هم با تغییر الگوی مصرف آب در مناطق کویری ـ که امری بدیهی و قطعی است ـ مصرف آب کل کشور را بالا ببرد (که قطعاً برای کشور ما مضر است) و هم با تبخیر بی حساب و کتاب آب را که با مشقت زیاد در اختیار گرفته‌ایم بر باد دهیم.

چند سؤال دیگر هم می‌توان پرسید:

اگر قرار باشد انتقال آب به کویر کمک کننده باشد، چرا اوّل مشکل سیستان و بلوچستان را حل نمی‌کنیم؟ چرا برای توسعه‌ی کشاورزی در جایی که روزی انبار غلّه‌ی ایران بوده است از دریای عمان آب نمی‌آوریم ؟ اگر قرارداد‌های رژیم ستم‌شاهی باعث عدم ورود آب هیرمند به استان سیستان و بلوچستان شده است و امروز کل استان در خاک عزای آن نشسته است و علاوه بر تعطیل کشاورزی، مشکل آب آشامیدنی و گرد و خاک مردم شریف این استان را به ستوه آورده است، چرا ما از دریاهای آزاد برای این استان آب تأمین نمی‌کنیم.

چرا آب را از استان‌های پر آب کشور به استان‌های دیگر انتقال می‌دهیم و آن قدر افراط می‌کنیم که استان مبدأ خود به مشکل بخورد؟

چند سؤالی که در سطور فوق پرسیده شد ناظر به این است که اگر انسان خود را محق می‌داند این قدر در طبیعت دخالت کند چرا نمی‌خواهد پروژه‌ها را از کم مشکل ترین به پر مشکل‌ترین اولویت بندی کند؟ این امر مطالبه‌ی زیادی است؟

منبع: http://yon.ir/ncDs

۰ ۰
۲ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۲)

یک عالمه کامنت ادیبانه نوشتم، یک لحظه اینترنتم قطع شد، کامنت طولانی ام به فنا رفت!
اصلا حال ندارم دوباره بنویسمش.
خلاصه اش اینه که به چند دلیل، خیلی با متنت موافق نیستم :D
در پناه حق باشی برادر

چند نکته در این باره به نظر حقیر میرسه.

1. اینکه میزان دبی آبی که از خزر برای سمنان برداشت میشه اولا خیلی خیلی ناچیزتر از اونیه که بخواد باعث عقب رفت آب دریا بشه. مثل اینه که از استخر دانشگاه با نی ساندیس آب بکشی. کافیه مساحت دریاچه خزر رو از روی نقشه دربیاری. بعد حساب کنی یک سانتیمتر از ارتفاع دریاچه چقدر آب میشه. بعد این مقدار آب رو با دبی برداشت از خزر (کمتر از 3 متر مکعب در ثانیه) مقایسه کنی.

2. قس علی هذا مقدار نمکی که به دریاچه اضافه میشود ناچیز است. البته به صورت موضعی نباید در یک منطقه کوچک مقدار شوری را افزایش داد و باید ملاحظات لازم برای اختلاط مناسب آب دریا با آب شورترِ حاصل از شیرین سازی آب انجام بشه که این مورد نیازمند اهتمام مسئولین به ملاحظات زیستی است اما به خودی خود میزان افزایش شوری آب دریا در این حالت هم خیلی ناچیز است.

3. اینکه به جای یک پروژه تامین آب شمال کشور، یک پروژه آبرسانی در جنوب کشور را پیشنهاد کنیم پیشنهاد قابل قبولی نیست. چون آب جنوب را نمیتوان به شمال کشور انتقال داد. باید کل کشور را بصورت یکجا دید و پروژه های آبرسانی مختلف همه بطور موازی اجرا بشن. اونطور که من از اخبار شنیدم موضوع شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی و مرکزی کشور هم الان در حال انجامه (طرحی که احمدی نژاد شروع کرد و در اون زمان خیلی مسخره اش کردن ولی الان این دولت که همه کارهای دولت قبل رو نفی میکنه داره انجامش میده و این باعث رسوا شدن مسخره کنندگان شده) و البته یه طرحی که از همه برای دولت اولویت بالاتری داره انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه است که اون هم بشدت توسط دولت پیگیری میشه.

در کل تذکر به مسائل محیط زیستی مصداق امر به معروف است و جهت گیری حرف شما هم در همین زمینه است.
خیلی مخلصیم
التماس دعا برادر عزیزم


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.