۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۸۹ ثبت شده است

مرامنامه

مرام نامه ای که به آن دعوت می کنم:

حسین کامکار مرا دعوت به این مرام نامه کرد.

اول: تا کالای ایرانی هست، کالای خارجی نخرم مگر آن‌جا که ضرورت و حکمت اقتضا کند و در آن صورت هم با حفظ کراهت باطنی این‌چنین کنم.

دوم: تا کالای خارجی غیر صهیونیستی و غیر امریکایی هست، مقید باشم که سراغ کالای صهیونیستی و امریکایی نروم. در عمل همیشه امکانش هست.

سوم: تا به خودم در این زمینه سختی و مرارت نداده‌ام و مقید به این مسئله نشده‌ام، انگشت اتهام به سوی این و آن دراز نکنم؛ حتی به مسئولین امر که صادرات چنین است و واردات چنان است.

چهارم: در خریدها، مراعات قیمت‌ها را بکنم، مراعات پرهیز از مصرف‌گرایی را بکنم، مراعات خرج اضافه را بکنم. هم‌چون عالی‌نسب، به گونه‌ای که وصفش رفت.

پنجم: در خریدها، فروشنده و بن‌گاهی را مرجّح بدارم که سبقتش در تشیع و نزدیکی به آرمان‌های انقلاب بیش‌تر باشد.

ششم: در بعضی زمینه‌های خاص، مثلا در نشر فرهنگ و خریدن کتاب‌های مفید (البته به شرط مطالعه و لزوم!) بی‌باک باشم! توجه داریم که صرف خرید کتاب هم کمک به انتشار آن هست.

هفتم: به دیگران کاری نداشته باشم اما آن‌ها را به این مرام دعوت کنم و اما در عمل، از این نترسم که همه مخالف من باشند.

هشتم: برای پای‌بندی به این مرام‌نامه، چه بسا هزینه‌هایی از سنخ هزینه‌های اجتماعی لازم باشد یا نباشد، این هزینه‌ها را خودآگاهانه و در کمال نشاط از درستی آن بپذیرم.

 

این گونه‌ی رفتاری، اگر منحصر به من باشد تنها یک اپسیلون است، اما تغییرات اجتماعی به طور پیوسته و شبکه‌وار در جامعه رخ می‌دهند. عالمی می‌گفت: «اگر خوب‌ها خوب‌تر شوند، بدها هم خوب می‌شوند». برای این‌که روند جامعه به سمت اصلاح الگوی مصرف برود، من باید اپسیلون خودم را کامل ادا کنم.

اگر این مرام‌نامه را پسندیدید و پذیرفتید، آن را منتشر کنید و به‌ترین گونه‌ی انتشار، عمل کردن است.

 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

لفظ پاک حزب الله

امروز
لفظ پاک حزب الله
گویا که در قاموس روشنفکر این قوم
دشنام سختی است
اما
من خوب یادم هست
روزی که روشنفکر
در کافه های شهر پر آشوب
دور از هیاهوها عرق می خورد
با جانفشانی های جانبازان حزب الله
تاریخ این ملت
ورق می خورد

مرحوم سید حسن حسینی

۰ ۰ ۱ دیدگاه

آدرس جدید بسامد

پایگاه بسامد در آدرس زیر در دسترس است.

www.basaamad.ir

۰ ۰ ۰ دیدگاه

توصیه هایی برای مصرف بهینه ی برق

توصیه هایی برای مصرف بهینه ی برق و کاهش صورتحساب برق مصرفی

 

1.       به برچسب های مصرف انرژی اهمیت بدهید. تفاوت رده ی D و B می تواند تأثیر به سزایی در صورتحساب برق مصرفی شما داشته باشد. این امر را به ویژه در ماشین لباسشویی و یخچال در نظر داشته باشید.

2.       در تهران و شهر های خشک کشور از کولر آبی استفاده کنید. در چنین شرایطی، استفاده از کولر گازی علاوه بر عوارض جانبی (به علت خشکی بیش از حد هوا) دور ریختن پول است چه قیمت اولیه ی آن چه قیمت برق مصرفیِ آن.

3.       کولر های آبی و گازی حتماً باید در سایه باشند. باید در صورتی که در سایه قرار ندارند برای آنها به صورتی سایه بان بسازید. سایه بان باید از بالای کولر مرتفع تر باشد. نگهداری کولر های آبی در عمر کولر، مصرف برق آن و تمیزی هوایی که تنفس می کنید بسیار مهم است. یاتاقان ها باید تمیز و روان باشند تا مجبور نباشید از دور تند استفاده کنید. به بر چسب انرژی کولر های آبی توجه کنید. کولر آبی می تواند آن قدر بهینه باشد که حتی با برق فتوولتایک هم کار کند.

4.       جارو برقی ها بسیار مهم هستند در جارو برقی ها بر خلاف آنچه که تبلیغات می شود مهم نیست که توان نامی که همان توان مصرفی است چه قدر باشد، بلکه عملکرد آن بر اساس میزان صدای تولیدی و سهولت استفاده باید مورد توجه باشد. می توان جارو برقی با توان پائین تر را انتخاب کرد و بهره ی بیشتری برد و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کرد.

5.       غذا ها را وقتی هنوز گرم هستند در یخچال نگذارید و سعی کنید درب یخچال مدت کوتاه تری باز بماند. سعی کنید غذاها را به موقع مصرف کنید هم غذاها را تازه تر بخورید و هم مصرف برق کمتری داشته باشید.

6.       در رایانه های رومیزی و قابل حمل تنظیمات مصرف انرژی را جدی گرفته و آن ها را به نحو مناسبی سامان دهید. اینکه رایانه ی شما پس از 15 دقیقه به جای 60 دقیقه hibernate شود یعنی 0.45 kWh صرفه جویی و اگر در ماه 10 بار این اتفاق بیفتد، 4.5 کیلووات ساعت!

7.       مانیتور ها و تلویزیون های جدید ال ای دی از مانیتور های ال سی دی مصرف کمتری دارند.

8.       از لامپ های کم مصرف استاندارد استفاده کنید. لامپ های غیر استاندارد نور ماورای بنفش ساطع می کنند که برای سلامتی انسان مضّر است. لامپ های کم مصرف را باید جوری نصب کنید که قائم باشند بدین صورت عمر بیشتری خواهند داشت. لامپ های رشته ای را در مکان های مرطوب و جاهایی که زیاد روشن و خاموش می شوند استفاده نمائید. بیشتر از نور طبیعی استفاده کنید. لامپ های ال ای دی که به زودی تجاری سازی می شوند از لامپ های کم مصرف رایج بهتر هستند و انرژی کمتری مصرف می کنند.

9.       از برق برای گرم کردن اتاق های مسکونی استفاده نکنید. به جای آن وسایل گاز سوز بهینه را به کار بندید.

10.   موسیقی را با صدای کمتری گوش کنید سعی کنید باند های بزرگ را در صورتی که به آن ها نیاز ندارید از مدار پخش خارج نمائید.

11.   اگر از پمپ برای پمپاژ آب مصرفی استفاده می کنید. انتخاب پمپ های با بازدهی بالا و دور متغیّر می تواند کمک کننده باشد. توجه داشته باشید استفاده از پمپ می تواند مصرف آب و برق شما را بالا ببرد.

 

۰ ۰ ۱ دیدگاه


وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.