غفلت

غفلت

به غفلت عمر شد حافظ بیا با ما به می خانه
که شنگولان سر مست ات، بیاموزند کاری خوش
دعا بفرمایید
۰ ۰
۴ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۴)

سیدسروش‌مهدی مویدی

۱۹ آبان ۹۱ ، ۱۲:۰۵
نمی‌دونم چرا اصلا فکر نمی‌کردم که «شنگول» توی شعر حافظ به کار رفته باشه. حالا نمی‌دونم این قصه‌ی «بزبز قندی» اون موقع هم بوده یا نه!

رفتم یه جست‌وجویی کردم، ببینم دیگه کجاها «شنگول» به کار رفته!
این تیکه از شعر سعدی به نظر متناسب اومد:

غلام همت شنگولیان و رندانم
نه زاهدان که نظر می‌کنند پنهانت

بیا و گر همه بد کرده‌ای که نیکت باد
دعای نیکان از چشم بد نگهبانت

به خاک پات که گر سر فدا کند سعدی
مقصر است هنوز از ادای احسانت

نکته. دنبال «منگول» و «حبه‌ی انگور» هم گشتم، اما پیدا نکردم!

اعلان عمومی:
این هم وبلاگ بنده. از عید قربان راش انداختم، ولی تصمیم داشتم تا یکی دو تا شعر دیگه توش نذاشتم، آدرسش رو علنی نکنم.

اما گویا من قابلیت‌های «بیان» رو دست کم گرفته بودم! چون برای یکی از پیوندهای شما توی وبلاگشون نظر گذاشتم و وبلاگم، به قول خودمانی، لو رفت!
هرچند به دو-سه نفری آدرس داده بودم.

ان‌شاءالله که خیر است. از دوستان هر که قدم‌رنجه کند و نقد، خوشحال و متشکر خواهم شد!

یا حق

حسین شیرازی

۱۹ آبان ۹۱ ، ۱۸:۵۴
شنگول احتمالا یه ارتباطی با شنگ داره که خود حافظ در اشعارش استفاده کرده:
با چشم پرنیرنگ او حافظ مکن اهنگ او 
کان چشم شوخ شنگ او بسیار طراری کند

پاسخ:

۱۹ آبان ۹۱، ۲۰:۰۸
آیا این ارتباط مثل ارتباط خنگ با خنگول می باشد؟

حسین شیرازی

۲۱ آبان ۹۱ ، ۱۵:۵۴
یک کشف جدید در ادبیات فارسی(چون من تا حالا جایی ندیدم): اضاف کردن «ول» یا «وله» به واژه های منتهی به «گ» لغات جدید میسازد:
شنگ-شنگول
منگ-منگول-منگوله
خنگ-خنگول
زنگ-زنگول-زنگول
سنگ-سنگول(یادمه تو دور اول مسابقات قویترین مردان یه آقایی به نام سنگول شرکت کرده بود! (فکر کرده بود مسابقان مچه اومده بود تهران آخر شد تو گروهش))
 ژیگول که کلمه اصلی الان منسوخ شده. 
و میتوان به شاسگول، گوگول، اسگول(شکل تغییر یافته آن به صورت اسکل زیاد شنیده میشود) اشاره کرد

پاسخ:

۲۱ آبان ۹۱، ۱۷:۵۹
من کامنت رو تأیید می کنم!
درست و غلطش پای خودت!

در پاسخ به جناب حافظ:
بزن بر طبل جنگولک که جنگولک به بار آرد!
التماس دعا داریم برادر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.