کلاه پهلوی

کلاه پهلوی

این سریال کلاه پهلوی هم کم کم داستان می شود برای خودش. ما که دل و جیگر نقد نداریم! یعنی از عاقبتش می ترسیم؛ خاصه اینکه نفع و ضرر ریالی هم برای ما ندارد.

دیگه حالا می خوای داغون کنی حواست به ترکش هاش هم باشه!

1. بالاخره اجباری بودن سربازی خوب است یا بد؟

آن موقع می گرفتند می بردند، الآن هم همین طور است.

الآن انجام ندادن خدمت سربازی منجر به محرومیت از برخی حقوق اجتماعی می شود، آن موقع را نمی‌دانم.

حالا اگر مردم ما بخواهند همان عکس العمل آن زن (الآن نمی‌دانم چه نسبتی با حاج رضا داشت) در مجموعه‌ی کلاه پهلوی را داشته باشند، چه خواهد شد؟

2. این بحث حجاب فیلم هم کم کم تناقض ایجاد می کند.

اگر حجاب مثلاً همین مادام بلانش در فیلم مقبول است، اگر دختران ما امروز این جور لباس بپوشند مقبول است؟ اگر نیست چرا در فیلم هست؟ چون این مادام بلانش که حقیقتاً مسیحی نیست، مسلمان است. یعنی حقیقتاً دلم می‌خواهد حقیقت را بدانم!!

پ. ن. عجب سنگ تمامی گذاشتید در کامنت ها. من خیلی چیزها را نگفتم و شما گفتید. البته چیزهای دیگری هم هست که خدا بخواهد می‌گوییم.

۰ ۰
۹ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۹)

محمد جواد خیری

۱۳ آبان ۹۱ ، ۰۷:۵۶
ای بابا مصطفی جان تو یکی که باید به تناقضات صدا سیمایی عادت کرده باشی
(مردم هم میدونندکه اون طرف رو از قعر جهنم تا دم در بهشت کشوندن دیگه)

پاسخ:

۱۳ آبان ۹۱، ۱۲:۳۲
دمت گرم جواد!
لبخند نشوندی رو لبای ما!
باغت آباد!

جانا سخن از زبان ما می گویی.
این کلاه پهلوی بدجوری روی مخ ما راه می رود.
از ابعاد گوناگون بودار است.

اولا از نظر بحث حجاب. همین که فرمودین راجع به مادام بلانژ، ایشون در قسمتهای مختلف لباسهای مختلفی می پوشند که مسلما از نظر هیچکدام از مراجع (حتی جناب صانعی) به عنوان حجاب تلقی نخواهد شد. همچنین مساله ی آرایش خانمها که در رسانه ی ملی کلا با عنوان گریم سر و ته اش را گل گرفته اند و انگار اصلا مهم نیست. این خانم بلانژ چندین قلم آرایش دارند. در سریالهای دیگر هم اوضاع بر همین منوال است. مانند نقش عاطفه در سریال تکیه بر باد. یا در اوج این قضیه سریال شمس العماره است که کلکسیونی از تبلیغ اسلام آمریکایی بود.

ثانیا درباره ی سریال کلاه پهلوی، میبینیم که نقش مثبت و انقلابی فیلم کسی نیست جز جناب شریفی نیا که به طور عام همیشه نقش مذهبی ریاکار را بازی میکرده است. و نقش مثبت زن مسلمان هم داده شده به مریلا زارعی که به طور عام نقش زن فمینیست و غربزده را در فیلمها بازی میکند. این پارادوکس، خود باعث می شود تا بیننده با خانم بلانژ و فرخ که مثلا نقش منفی فیلم هستند بیشتر همذات پنداری کند تا با این دو تن که قبلا در ذهن او به عنوان نقش منفی نقش بسته اند. علاوه بر این، نقش اول بودن بلانژ و فرخ هم به این قضیه دامن میزند که آدم ناخودآگاه دوست دارد بالاخره این دو تا پیروز بشوند. در حالی که برنامه ی این دو، غربی کردن جامعه ایرانی است!

به عقیده بنده، آن چیزی که فرهنگ غربی را بیش از همه در جامعه رواج میدهد و باعث رواج بدحجابی، فرهنگ مصرف، بی انظباطی در جامعه و بیشتر معضلات اجتماعی و فرهنگی است، نه ماهواره است و نه فیلمهای هالیوودی؛ بلکه همین خروجی های صدا سیما و سینمای ماست که مهر تایید جمهوری اسلامی را بر پیشانی خود دارد.

خدا عاقبت امور را ختم بخیر کند...
توکل به خدا

یک هدف سریال کلاه پهلوی مثلا رسیدن به حقانیت چادر است دیگر؟درسته؟(در کنار به نمایش کشیدن تهاجم فرهنگی و علت بی حجابی و ازین حرفها) حالا کاری ندارم موفق می شود یا نه، اما اینکه به قول کامنت آقای ادیب تهش همه با بلانش و فرخ هم ذات پنداری کنند ، بازخورد طبیعی قضیه است، نه فقط به این دلیل که هنر فیلمساز عمدا یا سهوا باعثش می شود، بلکه بیشتر به این دلیل که مردم جنس فرهنگ الانشان بیشتر به بلانش می خورد تا زن قجری.

جماعت حزب اللهی هم (چه عوام چه خواص) اکثریت قریب به اتفاق ، توی حال و هواهای خودشان گمان می کنند همه باید آن طوری که آن ها فکر می کنند رفتار کنند ولاغیر

یعنی یا صفریم یا یک.

 ما همین جوریش چادر سر نمی کنیم خیلی جاها راهمان نمیدهند و به چشم منافق یا چیزی تو مایه های "آخی طفلکی"  نگاهمان می کنند،تازه قر و فر بلانش که هیج، ادا و اصول های بسیاری از چادری ها را هم نداریم، اما "محجبه" تعریف نمی شویم از دید بسیاری...

از آن طرف چون مثل خیلی بلانشی های جامعه شیک نیستیم جاهای دیگری راهمان نمیدهند یا آدم حسابمان نمی کنند! مثلا در مجامع هنری.

چوب دو سر طلا را به یاد آورید!

مشکل ما ملت ایران این جاست که نمی خواهیم هرچیزی را پله پله طی کنیم، درست است چادر خوب است، اما چند درصد خانوم های ایرانی راغب به چادرند؟ حالا که بسیاری راغب نیستند یا به هر دلیلی کسی نتواند یا نخواهد چادر سر کند، راه دیگری برای محجبه تعریف شدن برایش نباید وجود داشته باشد؟ نمی شود بیاییم اول روی حداقل های استاندارد مذهب توی جامعه مان سرمایه گذاری کنیم، به یک مرحله ای از رشد که جامعه را رساندیم، بعد برویم سراغ تبلیغ و فرهنگ سای ایده آل ها؟ از همین اول ته خط را از مردم بخواهیم نمی شود. این روش اشتباه تربیت در مملکت ما ملت را 2 شقه کرده، اگر کسی این وسط بخواهد باشد میشود:"چوب 2 سر طلا"، می شود "از این جا مانده، از آن جا رانده". کم اند آن ها که چشمشان را باز کنند و معیار قیمت را کیفیت حجاب قرار دهند نه شکل و نوعی که خودشان تعریف می کنند(فقط چادر)

انقدر در این ارتباط ، به جامعه ی شیعیان لبنان غبطه می خورم که حد ندارد.انها آن قدر برای غیر محجبه هایشان ارج و قرب قائل می شوند تا از شرم محجبه شوند،بنیان گذار این فرهنگ یکیش چمران بود (در برخورد با همسرش برای روسری سر کردن) حالا ما ، غیر چادری هایمان (نه غیر محجبه ها را هم حتی!) اذیت می کنیم تا از چادر متنفر شوند 

الان که به یمن گند چندین ساله ی پهلوی در کشورمان، ملت شبیه بلانش را می پسندند، یکهو ما می توانیم برشان گردانیم شکل زن دوره ی قاجار؟

امیدوارم متوجه شده باشید که چادر را نفی نمی کنم، چادر حرمت بالایی دارد، لیاقت زیادی می خواهد و شعور بالایی. حیفم از آنجا می آید که با تبلیغ های بی جا آن را به نوعی مد تبدیل کرده اند که ابزار  قضاوت اشتباه شده است. روی دختران قیمت گذاری می شود ، شده است مد حزب اللهی بودن، شده است معیار انتخاب دختران برای خیلی چیزها،؛مثلا استخدام یا معرفی برای سازمان هایی خاص (دوست بنده را یکی از اساتید به بخش پژوهش وزارت نیرو معرفی کرد فقط چون چادری بود، باور کنید فقط چون چادری بود و آن سازمان چادری می خواستند) خوب است همه ی ایران چادری شوند اما تا به آنجا برسیم خیلی راه است، چرا توی این فاصله خیلی های دیگر را له کنیم؟

در این باره خیلی حرف دارم ، ببخشید که زیادی شد ، مدتی ست میخواستم دراین باره در وبلاگ بنویسم، هم فرصت پیش نمی آمد هم چون خیلی عصبانی بودم ممکن بود کمی تند بنویسم، از طرفی تا بخواهم صبر کنم فرصت پیش بیاید خیلی دیر است، فعلا این در حد یک نظر کافیست!درد دل ما را کمی تسکین می دهد حرف زدن های الکی! صلاح دانستید منتشر نکنید، سر فرصت در صفحه ی شخصی ام می گذارمش...

 

پاسخ:

۱۳ آبان ۹۱، ۱۷:۰۴
این ماجرا چادری بودن و در عین حال نبودن هم یک فاجعه ای است برای خودش!
چادری بودن و شونصد قلم آرایش کردن که فراوانی بیشتری هم دارد از آن بدتر!
خلاصه
در جایی که خدمت می کردم
کلی خانوم دیدم که صبح موقع آمدن سر کار چادری بودند و غروب موقع رفتن!
---
جامعه‌ی امروز ما اگر واقعیت های آن را نخواهیم تحریف کنیم
ممکن است با بلانش و فرخ نباشد
اما با حاج رضا و ایل و طایفه اش هم نیست
----
دیگر همه چیز را هم نمی شود نوشت
و باز هم هست بالاخره حزب اللهی بودن چه معیاری دارد.
ظاهراً حزب اللهی بودن چه طور؟
حنیف مسلم را چه طور می توان یافت تازه اگر یابنده خود حنیف مسلم باشد؟

راستی یک چیز دیگر؛ آن آقای "پوپ" که او و همسرش را در سریال، در سفارت فرانسه دلسوز ملت ایران نشان می دهند، همان کسی ست که جاسوسیش سال ها در ایران اثبات شده، کسی ست که سال ها در ایران در نقش یک باستان شناس ، به نقاط مختلف ایران سفر کرد، تمام کاروان سراهای ایران را برداشت کرده، درموردشان نوشته و تحقیق کرده و کارهای علمی ارزشمندی انجام داده، اما در حقیقت جاسوسی میکرده است، یعنی امکان سنجی میکرده پتانسیل ایرانی ها را برای مورد هجمه ی فرهنگی قرار گرفتن!در راستای همان اهدافی که سریال دارد نشان میدهد، بعد کتابش هنوز بزرگترین منبع کنکور ارشد معماریست . از منابع بسیار ارزشمند...

یعنی مگر آن که انگیزه ی جاسوسی بشود یک محرک قوی برای یک دانشمند، برای شناخت پیشینه ی فرهنگ، هنر و معماری ایران  :)


کبوتر سپید

۱۳ آبان ۹۱ ، ۲۳:۵۲
اساسا" هیچ کدام از سریال های رسانه ملُی را کامل دنبال نکرده ام و دروغ چرا حتی 5 دقیقه از این سریال را هم ندیده ام ....
اما اگر بعدا" هر فیلم یا سریالی حرفی برای گفتن داشت و سر و صدا به پا کرد از سروش سیما نسخه کاملش را می گیرم و می بینم :)
از کلیه بیانات این پست بهره بردیم...

کبوتر سپید

۱۴ آبان ۹۱ ، ۰۰:۲۱
یادم رفت بگویم با پاراگراف آخر گفتار جناب آقای ادیب کاملا" موافقم ... حالا بگذریم از سریال های رسانه ملّی . همین جشن هایی که به مناسبت اعیاد مختلف، عید نوروز ،یا جشنواره تابستانه کیش و قشم وابوموسی و... پخش می کنند کاملا" سبکی غربی با مجریانی که حتما" دیده اید ! گواه بر این مطلب است ...


مرتضی عمویی

۱۵ آبان ۹۱ ، ۰۰:۳۳
یعنی عاشقتم رسانه‌ی ملی دیگه...
مخصوصاً با اون عکسی که با مجسمه‌ی آزادی داری...
یا با اون اقتداری که شب زلزله‌ی آذربایجان از خودت نشون دادی و واقعاً ثابت کردی که سلاح های دشمن -علی الخصوص "هارپ"- روی ما هیچ تاثیری نداره و حتی یک لحظه هم نمی تونه ما رو از خندیدن محروم کنه...
یا با تبلیغات نستله و ... که پخش کردی -با همه‌ی داد و فریاد هایی که دانشجوها علیه این کارت کردن- محکم پای آرمان هات واستادی و ثابت کردی درسته که تبلیغات محصولات خارجی تو سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" شونصد برابر شده اما صرفاً بخاطر اینه که بگی مردم عزیز "ببینید این محصولات غیر ضروری مثل تلویزیون و یخچال و ماشین لباسشویی و ...، اینقدر تکنولوژیِ ساختِ سطحِ پایینی دارن که ما ترجیح  دادیم تو کشورمون وقتمون رو صرف ساخت اینا نکنیم و می دیم به کشورهای بدبخت بیچاره ای مثل کره و ژاپن و چین و کلاً اروپا و امریکا که بسازن تا لااقل یه کمکی هرچند ناچیز به اقتصاد شکست خورده ی غرب و شرق عالم که هر روز تو ده دقیقه‌ی اول همه‌ی بخش های خبری داریم از بدختیشون حرف می زنیم، کرده باشیم."

واقعا عاشقتم رسانه‌ی ملی...
اما خداییش با همه‌ی این شفاف سازی ها و خبرهای دقیقی که آن‌تایم می گید-که الحق باید ازتون تشکر کرد- ولی ما که متوجه نشدیم:
"حلب" روی کِی گرفتن که الان دارن آزادش می کنن؟!
*البته فکر می کنم من خوب متوجه نشدم یا همه ی بخش های خبری رو دنبال نکردم، شما کارتون درست تر از این حرفهاست، احتمالاً تو اخبار نیمه های شبانگاهی مشرف به صبح "پرس تی‌وی" به این موضوع اشاره کردید، ولی من متوجه نشدم...

راستی نمی خواین به عنوان یه چهره‌ی واقعاً فراجناحی و دارای شخصیت
 کاریزمایی و با این همه طرفدار -که بخشی شون رو تو همین پست وبلاگی می بینین- بیاین و تنه به تنه‌ی همه‌ی رجال کوچیک و بزرگ بزنین...
دیر شده ها، تنورشو دارن داغ می کنن، از ما گفتن بود رسانه‌ی ملی عزیز...

بیاد حرف های حاج سعید در مورد رسانه‌ی ملی..
که البته جاش اینجا نیست که بگم، یعنی نمیشه گفت...

سلام بر مصطفی
به نظر من که این سریال اونقدر مزخرفه، حتی ارزش نقد کردن رو هم نداره. (به قول آقای فراستی که فیلم نقد می‌کنه)
کیفیت ساخت و نوع کارگردانی و فیلم‌نامه فوق‌العاده ضعیف و بدتر از همه دیالوگ‌های سوپر مصنوعیش خیلی بدتر از اونیه که حالا بخوایم کیفیت حجاب تو فیلم یا محتواش رو مورد بحث قرار بدیم
ضمنا انگار کارگردان خیال کردنه با چپوندن انبوهی از بازیگرهای معروف سینما و تلویزیون میتونه ضعف های وحشتناکش رو بپوشونه.

سلام من واقعانمی فهمم که چرا شما سر چیزای الکی بحث می کنید...خیلی از نظرات شما رو قبول دارم خصوصا راجبه حجاب امادر مورد فیلم کلاه پهلوی نه...چون اول اینکه مادام بلانش و فرخ نقش منفی فیلم نیسن خصوصا مادام بلانش..چون اون یک زن آزاده که داره از عقاید خودش دفاع میکنه و ضمنا پوششون در فیلم که یکی از دوستان گفت اگر دخترای الان اینجوری بپوشن حجاب نیس...درحقیقت کارگردان باید یه جوری تفاوت پوششهارو نشون بده یانه؟هم مادام بلانش هم مریلا زارعی حجابشون کامله برای فیلم اما راحت میشه فهمید کدوم درست و کدوم غلطه یاراحت به بیننده این نظر القا میشه. پس ایراد اینچننی واقعا بیجاست..

اما در موردبحث حجاب در جامعه واقعا حرفا رو قبول دارم من خودم توی دانشگاه همیشه یه پام توی حراسته بس که ایرادای الکی ازم میگیرن در حالیکه بقول دوستان انقدر چادری داریم که از بی حجابای ما بیحجاب ترن...مهم عقیده و نظرخودتونه همیشه یادتون باشه دلتون عفاف داشته باشه ظاهرتونم همینطوری میشه..موفق باشید.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.