سیاست های اشتباه

سیاست های اشتباه

منظورم دولت نیست. خوب تر بگویم اصلاً دولت منظورم نیست، منظورم آقایان کارشناس نوابغ اقتصاد که توپ تکانشان نمی دهد است. منظورم آن هایی است که سال آخر این دولت را ـ در کمال نا مردی ـ با سال آخر دولت های قبلی مقایسه می کنند است.

یک نمونه از این نظرات

در مورد ارز اول چند تا از نظرات این نابغه ها را عرض کنم:

1. ممنوع کنید واردات را.

از این دست نظرات خیلی خوب است؛ یعنی خیلی مفرح و روح بخش هستند. یک نابغه‌ی دیگر گفته 80 درصد واردات اضافی است. سوال من این است: یعنی کامپیوتر، تجهیزات پزشکی، قطعات صنعتی، آلیاژ های مورد نیاز، تجهیزات نفتی، بذر، دارو های خاص، چوب، کاغذ و هزار قلم اثاث ضروری دیگر فقط بیست درصد است؟

آن هایی که می گویند واردات خودرو باید ممنوع شود، آیا فکر نمی کنند قیمت خودرو های موجود در بازار چند برابر خواهد شد؟ و آیا نمی دانند که قیمت خودروی خارجی قیمت تولید داخلی را نیز تعیین می کند.

خیلی جالب است که نقض غرض یکی از اصلی ترین آفات این دوستان است.

بله من هم معتقدم نباید بین ارز دولتی و آزاد فاصله زیاد شود. اما اینکه واردات ممنوع شود به قاچاق رونق می دهد. اصلاً دولت ارز را چه قدر می تواند ذخیره کند؟ اصلاً دیگر چرا نفت بفروشد؟

2. خوب نفت هم نفروشید!

عجب! این دسته خیلی جالب تر هستند. کل داستان این است که دشمن به هدفش که همانا حذف ما از داد و ستد جهانی است نرسد. بعد این دوستان می فرمایند کلاً صادرات و واردات متوقف شود.

3. داد و ستد دلار ممنوع باشد.

باز هم خیلی عجب! کجای دنیا داد و ستد ارز ممنوع است؟ داد و ستد نباید ممنوع باشد، باید شفاف باشد. انبار کردن ارز باید ممنوع باشد. اکنون متأسفانه نظارتی وجود ندارد. همین مقدار ارزی که دست مردم است اگر در بانک باشد چه قدر خوب می شود.

4. قیمت ارز را ثابت نگه دارید!

جدا از اینکه اگر داد و ستد دلار ممنوع باشد، قیمت ارز چه معنایی می تواند داشته باشد؟ وقتی تورم روی ریال در بهترین حالت دو رقمی است. چه کسی گفته نرخ ارز باید ثابت بماند. پارادوکسی که این دوستان به آن پاسخ نمی دهند این است که اگر تورم وجود داشته باشد، ارز گران می شود، یا اینکه بالا رفتن نرخ ارز تورم ایجاد می کند یا هر دو.

---    ---    ---

اما چند نکته‌ی دیگر:

الف. ببینید دوستان علاقه مند یا منتقد دولت، نمی شود دستور بدهیم ارز دانشجویی متوقف شود! ارز مسافرتی متوقف شود. ارز نفتی هم در بازار عرضه نشود، بعد قیمت ارز اصطلاحاً Sky Rocket نشود!

ب. چرا هیچ کس تحریم ها را در نظر نمی گیرد؟ خوب انتقال ارز مشکل دارد. اسکناس هم محدودیت های خودش را دارد. در این میان عده‌ی کثیری هم وارد بازار شوند و برای انبار کردن اسکناس بخرند، چه اتفاقی می افتد؟

ج. در پازل دشمن بازی کردن کاری است که خیلی ها می کنند. اشاره ی دوباره به موضوع مرغ مسخره است. همان موقع هم خبری نبود، الآن کیلویی 4250 است در خیابان کارگر شمالی تهران.

د. اگر دشمن که قسمت عظیمی از اقتصاد دست اوست، به شما پول ندهد (ارز) طبیعی است که قیمت ارز بالا برود. حالا این خیلی احمقانه نیست که ذخایر ارز ـ که در طول چند سال جمع شده ـ را به رایگان بدهی به بازار که مثلاً تعادل ایجاد شود؟ بله این به معنای حواب دادن تحریم نیست. کسی هم مدعی این نشده است. بالا رفتن ارز روند خروج ارز را کند می کند. در هر حال بالا رفتن قیمت ارز و اینکه بگوییم متأثر از تحریم است به معنای مخالفت با ولی فقیه نیست. بیانات ایشان هم در دیدار روز 12 مهر نود و یک با نخبگان نشان می دهد که بالأخره یک گردنه‌ی تاریخی وجود دارد، که در حال عبور از آن هستیم.

ه. آن هایی که تحلیل های سوپر انقلابی دارند، می دانند که خیلی از حرف های زیبایشان به معنای تعطیلی تجارت است؟ همه ی این آدم هایی که بی کار می شوند، اصلاً مهارت دارند بروند در بخش تولید؟

و. آیا جز تخصیص ارز با نرخ شناور به واردات دارای اولویت و دانشجویی و مسافری راه دیگری هم برای کنترل بازار ارز وجود دارد؟ آیا دولت ـ البته با تأخیر ـ همین راه را پیگیری نمی کند؟

۱ ۰
۴ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۴)

مهدی ادیب

۱۶ مهر ۹۱ ، ۱۳:۲۰
متاسفانه درباره اتفاقات این چند وقته نمیشه تحلیل درستی داشت.
چون ما اطلاعات دقیقی راجع بهش نداریم. نه تنها ما، بلکه بسیاری از سیاسیون درجه یک کشور هم نمیدانند چه خبر شده.
نمونه اش آقای نادران که جزو 30 نماینده تاثیر گذار مجلس است گفت من نمیدانم چه خبر شده!! اما حدس میزنم دولت خودش دارد ارز را بالا میبرد.
یا آقای توکلی هم که جزو تاپ تن مجلس است فقط تحلیل ارائه داد و حدس زد که دولت میخواهد ارز را به نرخ آزاد بفروشد که چه بشود...
یعنی ما کلا اطلاعاتی از پشت پرده نداریم. اما کاری که میشود کرد این است که با همین اطلاعات روی پرده تحلیلی از پشت پرده داشته باشیم.
اینکه گفتی دولت راه درست را طی میکند اما کمی با تاخیر، مشکل همین تاخیر است.
یک حقیقت روی پرده اینست که دولت وقتی ارز داشت گران میشد یکی دو هفته سکوت کرد. سکوت تقریبا مطلق. قبل از عید هم توی بهمن که ارز بالا رفت کلا دولت ساکت ماند تا دلار شد 2200 تومن. الان هم انقدر ساکت ماند که دلار شد 3600 تومن. خب سوالی که مطرح است اینست که چرا دولت ساکت ماند؟ حالا میخواست به مردم چیزی نگوید، چرا به مجلس هم هیچ حرفی نزد؟ آیا این سکوت دولت سبب جولان دلالان در بازار نشد؟
درباره اینکه آیا دولت ابزار کنترل بازار را داشته یا نه هم نمیتوان باور کرد که نداشته. چرا که وقتی یک دلال با هزار میلیارد تومان میتواند بازار را به هم بریزد، چرا دولتی که فقط مبادلاتش با ترکیه ماهی 2 میلیارد دلار (چهار هزار میلیارد تومان) است نتواند بازار را دست بگیرد؟
کار دلالها اینست که ارز را توی بازار میریزند پایین می آید بعد جمع میکنند بالا میرود و همینطور ادامه میدهند و توی این نوسانات جیب خود را پر میکنند. همراه این کار چند تا شایعه پراکنی هم چاشنی کار میکنند تا وقتی بالا میرود درست و حسابی بالا برود و ایضا وقتی پایین می آید. حالا دولت اندازه ی یک دلال نمیتوانست وارد بازار بشود؟
این یک حقیقتی است که دولت در کنترل بازار ارز دیر عمل کرد. البته به صورت همزمان قوه قضاییه و پلیس هم همینطوری دست روی دست گذاشتند تا دولت اجازه بدهد که اخلالگران را دستگیر کنند. هی مصاحبه می کردند که ما اخلالگران را شناسایی کرده ایم!!!! خب مگر دستشان کجا گیر کرده بود که بعد از شناسایی دستگیرشان نکردند؟ این هم قضیه مشکوکی است.
من شخصا چند حدس دارم.
1. اینکه دولت میخواسته ارز خودش را به جای 1226 تومان به نرخ واقعی 2200 تومان بفروشد (که حق دولت هم هست)، اما این چند وقت که ارز عرضه نکرده تا سازو کار درست کند، بازار به گند کشیده شده است. این وسط بالا رفتن قیمتها را میتوان به صورت سهوی توسط دولت در نظر گرفت.
2. دولت وقتی ارز گران می شود سکوت می کند. 2 علت میتواند داشته باشد. یکی اینکه خوشش می آید سکوت کند و از بالا رفتن قیمتها خوشحال است. یکی دیگر هم اینکه مجلس را داخل آدم نمیداند که به ایشان اطلاع رسانی کند. اگر دولت به مجلس اطلاع رسانی می کرد نماینده ها و رئیس مجلس هم نمی آمدند مصاحبه کنند که دولت دارد عمدی قیمت را بالا میبرد. (البته عدم تشخیص فضا و زمان توسط مجلسی ها هم شاهکار است)
.
در مجموع به نظر من دولت در افزایش قیمت ارز کاملا مقصر است. البته این مشکل همه جای نظام است که کلا در کار کردن، بیش از حد چقر هستیم. تا بیاییم تکان بخوریم دلالان بازار را به نام خودشان کرده اند.
ولی مسئولیت سیاست های پولی برای کنترل بازار ارز با دولت است. و وقتی یک مصاحبه ی منطقی مسئول می تواند قیمتها را کنترل کند، چرا این مصاحبه را میگذاریم وقتی کار به استخوان رسید انجام می دهیم؟
چرا دو هفته سکوت میکنیم که همه به این نتیجه برسند که کاری از دست دولت بر نمیآید؟ در حالی که اینطور نیست.
نتیجه منطقی این سکوت اینست که مردم باید بنشینند ببینند بی بی سی قیمت ارز را چطور پیش بینی میکند. چون تنها کسی است که راجع به ارز حرف میزند و وقتی می گوید بالا می رود، بالا میرود!

مهدی ادیب

۱۶ مهر ۹۱ ، ۱۳:۳۳
راجع به نکاتی که توی پست بهشان اشاره کردی مورد به مورد چند نظر کوتاه دارم.
راجع به 1و2: احمدی نژاد خودش آمد توی مصاحبه با خیال راحت گفت ما اقتصادمان اینقدر گنده است که اگر کلا مبادلاتمان را به دنیا قطع کنیم هیچی نمیشود!!!
3. با شما کاملا موافقم که داد و ستد ارز نباید ممنوع باشد، انبار کردن ارز باید ممنوع باشد. در بسیاری از کشورها نگه داشتن پول خارج از بانک جرم است. اما اگر مردم به حسابهای ارزی اعتماد داشتند و یک سود دو سه درصدی هم میداد همه پولشان را توی حساب ارزیشان می گذاشتند. اما مشکل اینجاست که وقتی میروی ارزت را بگیری (این را آقای حیدری در برنامه پایش چند بار گفته است) وقتی میروی ارزت را بگیری میگویند ارز نداریم. اگر میخواهی با نرخ 1226 تومن، ریال بهت میدهیم!! اینطوری میشود که مردم ترجیح میدهند پولشان را زیر بالششان بگذارند.
.
الف: ارز دانشجویی و مسافرتی را دولت خودش قطع کرد. البته به نظر من سیاست کاملا درستی است. نباید به مسافرت خارجی و دانشجویان خارج از کشور یارانه داده شود. البته وقتی آنها را قطع میکنیم باید ارز فراوان در بازار موجود باشد که اسکای راکت نشود.
د: دولت اگر ارز توی بازار بریزد و قیمت را بشکند، هر وقت هم خواست میتواند با قیمت پایین (قیمت معقول) از بازار یا صادر کننده ارز بخرد. اینطوری نیست که ارز بریزد در بازار ارز خودش تمام بشود.

پاسخ:

۱۶ مهر ۹۱، ۱۷:۰۲
آقای بهمنی در مجلس توجیه شد که این دو ارز را قطع کند!

مهدی ادیب

۱۷ مهر ۹۱ ، ۰۲:۰۱
سلام مجدد.
امشب هم داشتم برنامه پایش را می دیدم خیلی تکان دهنده بود.
با استناد به فایل اکسل گزارشاتی که گمرک در سایت خودش آورده بود نشان داد که خودروهای لوکس شامل مازراتی و پورشه، با ارز 1226 تومانی وارد شده اند!!!
خدا رحم کند.
من فکر میکردم ارز 1226 دانشجویی و مسافرتی بی عدالتی است!!!
.
.
سبحان اللّه! این چه بدبختی است دولترا گرفته؟ امین السلطان هم ناراضی. من همناراضی. پسرش هم ناراضی. فلان فعله همشاکی. خدا عاقبت امور را اصلاح کند!
.
توکل به خدا

مهدی ادیب

۱۷ مهر ۹۱ ، ۲۲:۲۷
راستی امروز یک دوستی گفت شاید اون قیمتهایی که اونجا زده فقط برای محاسبه ی تعرفه ی گمرکی این خودروها بوده. نه اینکه قیمت خریدشون هم با ارز 1226 تومنی بوده.
البته اگر موضوع فقط همین بود یک معاونی مشاوری چیزی از وزارت صنایع توضیح میداد. امروز خبر خوندم که مجلس هم موضع گیری کرده در این رابطه.
توکل به خدا.
ببخش که خیلی حرف زدم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.