سیاهی لشکر، اکسرژی و بهادری نژاد

سیاهی لشکر، اکسرژی و بهادری نژاد

یادم هست، که دکتر بهادری نژاد، استاد ارجمندم در درس ترمودینامیک یک می گفت که شعری هست از حکیم ابوالقاسم فردوسی که می گوید:

سیاهی لشکر نیاید به کار / یکی مرد جنگی به از صد هزار

یا

سیاهی لشکر نیاید به کار / یکی مرد جنگی به از صد سوار

و بعد در مورد اکسرژی و آنتروپی صحبت می کرد و دما، با آن مثال معروف مکعب ۱۰۰۰ درجه ای و دریای ۲۰ درجه ای که مکعب قابلیت کاردهی اش از دریا بیشتر است.

چند روز پیش که روز بزرگداشت حکیم عالی قدر ابوالقاسم فردوسی بود، رادیو پیام یا شاید رادیو آوا آهنگی مقامی داشت که در آن این شعر را به صورت:

سیاهی لشکر نیاید به کار / دوصد مرد جنگی به از صد هزار

را شنیدم و البته به دلم هم نشست.

نثار گذشته هایم لبخند

نثار خودم دعا

نثار رفتگانم صلوات و فاتحه

نثار دکتر بهادری و فردوسی توسی

رحمت و غفران الهی

پ. ن. دکتر بهادری الحمدلله در قید حیات هستند.

۰ ۰
۲ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۲)

توسط:مهدی ادیب

۰۲ خرداد ۹۰ ، ۱۵:۱۳
نثار امام و شهدا هم صلوات

توسط:ادیاباتیک

۱۵ خرداد ۹۰ ، ۲۲:۰۴
من دارم می رم برا خودم چایی بگیرم. شما هم می خواید برا شما هم بگیرم؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.