و اینک یارانه های نقدی، کم می آوریم یا پس انداز می کنیم؟

و اینک یارانه های نقدی، کم می آوریم یا پس انداز می کنیم؟

مرد لایق، دبیر کافی، حاج میرزا مهدی ادیب، سرور هرچی تکنیک، مهندس مکانیک، دانشجوی سال اول کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک دانشگاه شریف از من خواست تا مطلب مفید زیر را پس از اندکی دستکاری در وبلاگم درج کنم که من هم با توجه به مرخصی و وقت کافی اجابت نمودم و اگر کم و کاستی ملاحظه فرمودید تمام امکانات من در خدمت شماست تا مطالب خود را هم در این جا درج کنید.

و اینک یارانه های نقدی، کم می آوریم یا پس انداز می کنیم؟

این روزها هرجا که بشینی حرف از اینه که دیدی بدبخت شدیم؟ دیدی قیمت­ها همه رفت بالا. حالا چیکار کنیم؟ بنزین 700 تومنه، یارانهی برق و گاز و نون رو هم که برداشتن. دیگه از فردا باید گدایی کنیم!!

من یه سری حساب کتاب کردم ببینم واقعا چقدر پول باید بدیم؟ محاسباتم رو هم برای یه خانواده ی دونفره انجام دادم. البته تقریبیه ولی نتایج جالبی داره.

یه خانواده­ی دو نفره ماهیانه 89 هزار تومن یارانه می­گیره. میخوایم بینیم خرج و دخلش نسبت به قبل از انجام شدن طرح چهقدر فرق می­کنه.

اول بنزین: گذشته از بسته­ی حمایتی که اصولاً مفت محسوب می­شه. خب سهمیه که قبل از این هم 60 لیتر بوده و قیمت این بنزین 300 تومن زیاد شده و شده 400. این اختلاف میشه ماهی 18 هزار تومن. حالا میریم سر بنزین آزاد. فرض کنید کسی بخواد سالی 4 بار بره مسافرت. مثلا اصفهان. 400 کیلومتر راهه. اگر ماشینش صدی 10 تا بسوزونه 40 لیتر رفتش میشه 40 لیتر برگشتش مجموعا میشه 80 لیتر. قبلاً این بنزین 400 بوده حالا شده 700؛ 300 تومن هم فرقش میشه که برای 80 لیتر میشه 24 هزار تومن. اگر سهم این خرج رو توی هر ماه حساب کنی باید تقسیم بر 12 کنی که میشه 2 هزار تومن در ماه. حالا سالی چهار بار هم بخواد بره میشه 8 هزار تومن در ماه. این میشه 26 هزار تومن.

برق: من یه نگاهی به قبض برقمون انداختم که برای یه خانواده ی 4 نفریه. نوشته قیمت واقعی برق 39 هزار تومان. حالا فرض کنیم 40 هزار تومان. توی ماه­های تابستون خب بیشتره توی زمستون کمتره. به طور متوسط بگیرین 50 هزار تومن. فرض کنیم 60 درصد یارانه اش برداشته شده. یعنی هر قبض 30 هزار تومن باید بدیم. قبلا هم 6 هزار تومن می دادیم یعنی فرقش میشه 24 هزار تومن. قبض هم برای دو ماهه فرقش میشه 12 هزار تومن درماه. و البته این برای یه خونواده ی 4 نفره بود. حالا فرض کنیم یه خونواده­ی دو نفره هم قد ما مصرف کنن.

گاز: چون کنتور گاز ما مشترکه توی ساختمون دقیقاً نمیدونم چه­قدر پول گاز ما می شده ولی فرض کنیم فرق اون هم به طور متوسط توی سال (چون مصرف گاز توی زمستون بیشتر و توی تابستون کمتره) ماهیانه 15 هزار تومن باشه. یعنی 3 هزار تومن بیشتر از برق.

نان: ما که خودمون چند وقت می­شه که نون یارانه ای نمی خوردیم. دو دهک بالای جامعه که غر زن های اصلی این طرح هستن هم بعید میدونم نون یارانه ای میخوردن. اما هنوز استدلال شروع نشده این رو گفتم که اگه عمرت رو پای چرندیات رسانه های بیگانه صرف می­کنی خیلی جو زده نشی.

ببینید برای مثال همین الان که هنوز آرد برای شرکت های نان صنعتی ارزون نشده، می­شه مصرف یه روز یه خانواده­ی دو نفری رو با 700 یا 800 تومن (تهران خیابان انقلاب خیابان دانشگاه فروشگاه سه نان) خرید. که در ماه می­شه 24000 تومان فعلاً داشته باشید تا نون بربری رو بررسی کنیم.

اگه نون بربری بخرید با قیمت های جدید میشه حدود 600 تا 700 تومان که نسبت به نون یارانه­ای حداکثر 300 تومان زیاد شده یعنی 9000 تومان در ماه.

خوب پس اگه فرض کنیم که فعلاً نون صنعتی گرون بمونه که قطعاً این­جوری نیست و به سرعت رواج پیدا می­کنه و ارزو­­ن­تر می شه و همچنین فرض کنیم که شما تا پیش از این روزی چهارصد تومن پول نون سنتی می­دادید  که الان شده 800 تومن پول نون صنعتی (یعنی بدترین حالت در شرایط فعلی وگرنه که جواب نهایی همون نون صنعتیه) اون­وقت در ماه 12000 تومن به پول نون اضافه می شه.

آب: آب رو دقیقا نمی­دونم چه­قدر می­شده قبل از این و چند درصد یارانه اش رو برداشتن. ولی در حد برق و گاز نبوده. فکر کنم کلا حدود 20 – 30 درصد یارانه­اش رو برداشته باشن. با حسابی که برای برق کردم احتمالا فرق قیمت ماهیانه ی آب هم کمتر از 5 هزار تومن باشه. (البته این از بی اطلاعیه منه)

حالا اگر از خرج پول آب استخر خونه مون که هفته ای یه بار آبش رو عوض می کردیم و پول گاز جکوزی مون صرفنظر کنم اختلاف قیمت ها میشه اینطوری:

26 تومن بنزین + 12 هزار تومن برق+ 15 هزار تومن گاز + 12 تومن نون+ 5 تومن آب = 70 هزار تومن!!

حالا یه خونواده­ی دو نفره 89 هزار تومن یارانه می­گیره. تازه اگر خونواده رو چهار نفره فرض کنیم قیمت بنزین و برق و گاز سر شکن می­شه و بیشتر هم به صرفه است!

یه حرف دیگه هم میزنن که میگن همه چی گرون میشه و کلا همه قیمت ها رو دو برابر می کنن و قحطی میاد (!!!!) و از این حرفا. خب قیمت کالا های اصلی مثل برنج و گوشت و مرغ و لبنیات و از اینطور چیزها که ثابت می­مونه چون دولت یارانه رو به تولید می­ده و نه به مصرف. قیمت یه سری وسایل که پر مصرف بودن هم که ارزون میشه. می مونه یه سری کالا هایی که قیمت مصوب و ثابتی ندارن و هر کی هر قیمتی عشقش باشه می فروشه. مثل لباس. راجع به این کالاها باید گفت اولا قیمت واقعی این­ها خیلی به برداشته شدن یارانه ها فرقی نمی­کنه. مثلا وقتی قیمت تاکسی که دقیقاً کارش با بنزینه حدود 10 درصد زیاد میشه، معلومه که قیمت لباسی که از چین می اومده نباید هیچ فرقی بکنه. یا لباسی که در داخل تولید میشه حدود دو سه درصد باید قیمتش زیاد شه چون به تولید یارانه میدن و حمل و نقل کالایی مانند لباس اصولاً ارزونه. من شوکی که توی بازار می یاد رو رد نمی­کنم ولی همونطور که بازار خیلی از وقتهای سال شوک داره این هم مثل اونهاست و ظرف یکی دو ماه آینده به حالت عادی برمی­گرده و مسلماً خرج اضافه ای که توی این یکی دوماه شاید متحمل بشیم کمتر از ماهی 19 هزار تومن (اختلاف بین 70 هزار تومن خرجها و 89 هزار تومن یارانه) است.

البته عقل آدمیزاد حکم می­کنه که اگر یه چیزی الان ضروری نیست و دوماه دیگه ارزون میشه بذار دو ماه دیگه بخر.

این خرج­هایی که حساب کردم برای یه خانواده­ی دو نفره است که توی دهک دوم جامعه باشه. یعنی یه پله پایین تر از میلیونرها.

برای میلیونرها هم حالا این خرجها که چیزی نیست!!!

حالا خدا وکیلی اگر نشستین جایی واسه­ی قبض برق و گاز و پول بنزین غر نزنین. بی انصافی گناهه به خدا.

یک نکته­ی دیگه هم بگم، ببینید پرداخت یارانه های نقدی الزاماً خودش پول زیادی نیست در هدفمند کردن یارانه ها کیمیای اصلی اینه که در هر کجا از مراتب مصرف قرار داریم یه پله بیایم پائین مثلاً اگه یه ماشین قراضه بنزین خور داریم بندازیمش دور و یکی دیگه پیدا کنیم و یا حتی اگه پول ماشین نو رو نداریم، یک و نیم میلیون پول بلاعوض دولت رو بگیریم و پس انداز کنیم و تا مدتی از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم تا دستمون باز بشه.

تکنیک های صرفه جویی استراتژیک در مسائل دیگه هم هست که ان شاء الله در سری های بعدی براتون می نویسم.

پ. ن. مدتی بود ننوشته بودم، دوست داشتم جوری مطالب بالا را بیان کنم که مهدی ادیب به دادم رسید. مطالب دیگری هم که می خواستم بگویم را تابناک گفته است.

 در این شیوه ی مزخرف رانندگی چه کسانی مقصرند؟

۰ ۰
۷ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۷)

توسط:ابوالفضل آداب

۰۲ دی ۸۹ ، ۰۸:۰۶
با سلامدر اینکه حذف یارانه ها یک تغییر مهم و ضروری برای کشور محسوب می شود شکی نیست. و تنها آنچه مورد بحث است زمان و نحوه اجرای آن است.اصولا این تغییر و تاثیرات آن بر جامعه باید از منظر اقتصاد کلان بررسی شود. ادبیات و استدلال های استفاده شده در متن، نه تنها این خصوصیت را ندارد، بلکه از زاویه دید خرد نیز از بسیاری متغییرهای داخلی و تاثیرگذار ، و نیز برخی از متغییرهای رفتاری چشم پوشی شده است.توصیه اینکه منابع زیر می تواند برای مطالعه مناسب باشد:1. مقاله " تحلیلی از چالش های آیندة اقتصاد ایران(زبان حالِ حکایتهای آیندة اقتصاد ایران) "؛ این مقاله از دکتر نیلی است و به زبان ساده نوشته شده است. و به نظر بنده ادبیات بکار رفته در آن توصیفی و آموزنده است. 2. کتاب macroeconomics- N.Gregory Mankiw

توسط:مجتبی اح

۰۳ دی ۸۹ ، ۱۷:۱۷
سلام برادرخوبی؟خوشحال شدیم اس شما رو دیدیممتن جالبی بودبه دیگران هم میدم بخوننال دعا

توسط:مهدی ادیب

۰۴ دی ۸۹ ، ۰۹:۳۸
خدا خیرت بده حسن پناه. دستت درست.از ابولفضل عزیز هم ممنون که متن رو خوند.این متن یه متن تخصصی و کارشناسی نیست. اما این روزها هر جا بشینی غر زدن های اصلی روی قیمت قبض ها و بنزینه. من فقط خواستم بگم قیمت قبض ها و بنزین حتی اگر صرفه جویی نکنیم، برای نه دهک کمتر از پول یارانه میشه.مسلمه که برای یه بحث درست اقتصادی هم باید جنبه های اقتصاد خرد رو نگاه کرد و هم جنبه های کلان و بحث کارشناسی دقیق تری می طلبه.دوستان بنویسن ما استفاده کنیم.

توسط:علیرضا

۰۵ دی ۸۹ ، ۱۶:۴۱
سلام مصطفی جانخوب نوشتی ، مردم پول موفت گرفتن ، قیمت هم بالا نرفته ، غر هم میزنن از ترس راننده تاکسی ها پیاده میرم مردمن دیگه...به استاندار عزیز (محمد) سلام برسون....

توسط:مرتضی عمویی

۰۶ دی ۸۹ ، ۱۹:۱۵
سلامراستش نمی خوام اینجا در مورد ریز موارد ذکر شده تو پستت نظر بدم،چون جای صحبت زیادی داره اما با نتیجه ی استدلالت موافقم.گله ی من تو این گیر و دار بیشتر از نوع خاصی از تصمیماته که من اسمشو می ذارم تصمیمات اجرایی یی هویی که ثابت می کنه هنوز نتونستیم تعریف درستی از مردم داری رو ارائه کنیم. البته در مقابل نوع خاصی از برخورد در مردم ما هم دیده میشه که من اسمشو می ذارم واکنش های یی هویی که ثابت می کنه هنوز خوب یاد نگرفتیم که گاهی و فقط گاهی باید به تصمیمات اعتماد کنیم.من با نوع اجرای دستورات مشکل دارم نه با خود دستورات.به عنوان مثال فقط یه سوال می پرسم و اون اینه که زیرساختهای حمل و نقل عمومی رشت کجاست که من نمی بینمش؟ممنون از دقت نظرت تو مسائل جاری مملکت. و خدا رو شکر که از سرمایه های علمی کشور و استانمون که خیلی ها دم از کثرتش می زنن ولی جز سایه سکوت و دیوار بودن چیزی ازشون دیده نمیشه، افرادی مثل شما هنوز هم وجود دارن که دلشون به حال مردم و مملکتشون می سوزه.بازدهی انرژی زندگانیت همواره در ردیف A باد.

توسط:ناشناس

۲۰ دی ۸۹ ، ۱۶:۳۴
استدلال ایراد دارد.برای یک خانواده 2 نفره با یک ماشین فکستنی 60 لیتر بنزین سهمیه ای خیلی خیلی کم. بله اگر وسایل حمل و نقل عمومی خوب بود قبول. اما دهک پایین جامعه چه جوری سر کار می ره ؟ کجا کار می کنه ؟ معمولا کار کارگری می می کنند کار کارگری هم تو کارخونه باید برن حالا یا با موتور می رن یا با یه پیکان غراضه 60 لیتر بنزین صرف چند روزش می شه ؟! به کجاش می رسه ؟! برو از یک جامعه آماری پایین شهری بپرس ببین چند نفرشون از این مقدار بنزین راضی هستند و کم نمی آورند. اگر حرفت بنا به این شواهد مستدل بود قبول. نمی تونم بگم تجربه من نشون داده یا تجربه تو . شاید کل فامیل تو تو دهک پایین باشن اما کا فامیل تو نماینده کل دهک نیستند. برو یک جامعه آماری پیدا کن بپرس یا یک مقاله ارجاع بده که این مقدار سهمیه کافی بوده.----------------------------------------ما خودمان ذغال فروشیمسهمیه برای خود من که از روآ 85 استفاده می کنم لب به لب کفاف می دهدپیکان قراضه را دور می اندازند نه اینکه آن را تبدیل به اسطوره کننداگر اینقدر که شما می گویی وضع اقتصادیشان خراب باشد بهتر است و معمولا هم همین طور است که یا با اتوبوس می روند یا سرویس دارند.اما اگر فکر می کنی که دولت باید هزینه ی هر روز تهران کرج بازی کردن خیلی ها را بدهد کور خوانده ای!در مورد فامیل من و خودت هم کلاً اشتباه کرده ای!در باره ی موتور هم که کلاً ادعای شما مسموع نیست.راستی دهک های پائینی هم که کارگری می کردن الزاماً کارگر کارخونه نیستن خیلی هاشون وضع بدتری دارن مثلاً کارگر های ساختمونی.یا خیلی ها هستن که در آمدشون 70 درصد افزایش پیدا می کنه با گرفتن همون یارانه ها.اینم بگم که خیلی از همین دهک های پائین که شما بویی ازشون نبردیمصرف آب و برق گازشون این قدر پائینه که ممکنه هیچ قبضی براشون نیاد.قراضه صحیح می باشد دوست عزیز

سلام، ۳ برابر قیمت یک نیروگاه اتمی‌ جدید و نو به روس‌ها برای بوشهر پول دادیم. حالا خدا کند مثل هواپیما‌هاشون سقوط نکند. گفتند به خاطر یک ویروس یک سال افتتاحش عقب افتاد اگر یک زلزله بیاید خدا میداند چقدر مردم برای رسیدن به دنیای دیگر، جلو بیفتند. آلمان، فرانسه، هند، ژاپن همه تصمیم گرفتدن دست به اتم نزنند فقط ما‌ها دنبال اتم هستیم و البته روس ها.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.