آتش سوزی نفت شهر مهار شد

آتش سوزی نفت شهر مهار شد

فوران نفت و گاز و آتش چاه شماره 24 میدان نفت شهر دقایقی قبل توسط حفارمردان شرکت ملی نفت ایران به طور کامل مهار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت 38 روز از فوران نفت و گاز و آتش سوزی با شعله هایی بیش از 70 متر میدان نفت شهر در نهایت چاه سرکش این میدان مشترک نفتی تحت کنترل حفار مردان شرکت ملی نفت ایران درآمد.

بامداد 8 خرداد ماه امسال بنا به دلایل نا مشخصی چاه شماره 24 میدان نفتی نفت شهر دچار فوران نفت و گاز و آتش سوزی شد که در این حادثه علاوه بر تخریب کامل دکل شماره 114 حفاری شمال 4 نفر از متخصصان صنعت نفت کشور هم جان خود را از دست دادند.

در نهایت با گذشت 32 روز از ایجاد حادثه و آتش سوزی اولیه، اولین اقدام عملیاتی برای مهار آتش و فوران گاز چاه شماره 24 این میدان نفتی با حمله مستقیم به آتش برای کشتن چاه از سطح (Top kill) چهارشنبه 9 تیر ماه امسال آغاز شد.

در این عملیات مهار چاه با تزریق 2 هزار بشکه گل حفاری، مرحله اول حمله انجام و از نتایج به دست آمده از این عملیات، مرحله دوم مهار چاه طراحی شد.

بر این اساس روز پنجشنبه (10 تیر) نیز مرحله دوم مهار چاه 24 نفت شهر با در نظر گرفتن نتایج اولین حمله به چاه آغاز شد و در این مرحله با تزریق 4 هزار بشکه آب، نتایج جدیدی به دست آمد که بر اساس آن تغییراتی در محاسبات و تجهیزات لازم انجام و مرحله سوم عملیات کشتن چاه از سطح انجام شد.

همچنین در این عملیات مهار و حمله مستقیم به چاه آسیب دیده، آتش چاه شماره 24 نفت شهر با نصب یک دستگاه استینگر در کنترل حفارمردان شرکت ملی نفت ایران درآمد.

رضا حقیقی رئیس اداره کنترل فوران شرکت ملی حفاری در خصوص جزئیات چاه آسیب دیده 24 نفت شهر با بیان اینکه برای عملیات مهار و کنترل فوران، کشتن چاه از سطح (Top kill) و کشتن چاه از عمق (Bottom kill) در دستور کار قرار گرفت، گفت: با پاکسازی منطقه از دکل سوخته و برخی از تجهیزات نفتی باقی مانده عملیات کشتن چاه از سطح با استفاده از سیال حفاری آغاز شد. از این رو برای مهار و کنترل چاه از طریق بخش تحتانی چاه (Bottom kill) حفاری سه حلقه چاه امدادی در دستور کار قرار گرفت.

به نقل از مهر

۰ ۰
۲ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۲)

توسط:محمد صادق کریمی

۱۸ تیر ۸۹ ، ۱۸:۰۳
با تشکر از این که همچنان مرا در فهرست پیوندهای خود نگه داشته اید، تقاضا دارم به علف مشکلات بلگفا، نشانی مر به نشانی زیر تغییر دهید.sadeqemruz.persianblog.irو درود.

توسط:آناهیتا

۲۹ مرداد ۸۹ ، ۱۳:۴۹
ه...ی !از نفت شهر چیزی شنیدید ؟ از اونایی که اون جا جون کندن؟تا قبل از شهریور بهتون می دم خاطرات یکی از مهندسای ارشدی که تو نفت شهر بود! این همه حرفی که زا نفت شهر می زنند ... کسی از این ها اسم نمیاره! همین قدر بگم که یکی از ین مهندسا وقتی به خونه ش برگشت دختر بچه ی دو ساله ش نشناخته ش!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.