برندهای قاتل

برندهای قاتل

«وطن‌امروز» از فروشگاه‌های پوشاک خارجی در ایران گزارش می‌دهد

نمایندگی‌های بدون مجوز برندهای تقلبی

نمایندگی برندها ثبت نشده است
حسین رادمرد، رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانی وزارت بازرگانی با تایید اینکه تاکنون هیچ شرکت خارجی تولیدکننده پوشاک در ایران اقدام به ثبت نمایندگی نکرده است، به «وطن امروز» می‌گوید: از ابتدا اولویت ثبت نمایندگی‌ها با کالاهای بادوام و سپس کالاهای عمومی بود و در حال حاضر نیز شرکت‌ها در حال ثبت نمایندگی هستند اما تاکنون هیچ برند پوشاک خارجی، نمایندگی داخلی نگرفته است. رادمرد اذعان می‌کند: اگرچه روی موضوع پوشاک به طور جدی کار نشده اما تاکنون نیز به طور مشخص شرکتی برای ثبت

آیا تاکنون از برند‌های خارجی پوشاک استفاده کرده‌اید و از مشتاقان خرید و پوشیدن لباس‌های مارک‌دار خارجی هستید؟ فارغ از اینکه چه جوابی به این سوال می‌دهید پیشنهاد می‌کنم سری به اطراف میدان امام حسین(ع) بزنید. در یکی از خیابان‌های معروف دور میدان تولیدی‌هایی را خواهید دید که با پشتکار تمام به کار تولید پوشاک می‌پردازند، این لباس‌های تولیدی پس از مدتی سر از دکان‌هایی درمی‌آورند که بر سر در آنها برند‌های خارجی با تابلوی بزرگ نصب شده است. اگرچه واقعیت تلخ است اما این نکته را باید بپذیرید که آنچه شما از مغازه‌های پوشاک خارجی درخیابان‌های میرداماد، پاسداران، شریعتی، تجریش، اسکان و... می‌خرید، لباس‌های تولیدی خیاطان داخلی است که چنانچه بخواهید آنها را از نزدیک ببینید امکان دیدار وجود ندارد. چون آنان در خانه‌های متروک و کارگاه‌های بی‌نام و نشان آن هم با دستمزد خیلی ناچیز روز را به شب می‌رسانند تا مافیای برند، سود‌های بی‌پایان را نصیب خود کنند. ممکن است تا این‌ جای گزارش شما را قانع نکرده باشد که مگر ممکن است آنچه به عنوان کالای خارجی درکشور به فروش می‌رسد، کالای اصل نباشد! در جواب باید گفت: بله، برای اثبات این موضوع بهتر است سری به پایگاه اطلاع‌رسانی اصناف بزنید. در سایت www.asnaf.ir بخشی با عنوان نمایندگی شرکت‌‌های خارجی وجود دارد که چنانچه شما نام کالای خارجی مورد‌نظر را در آن محل وارد کنید فهرست تمام نمایندگی‌های داخلی آن شرکت نمایان می‌شود و شما می‌توانید با آن نمایندگی ارتباط برقرار کنید اما با وارد کردن نام هریک از برند‌های خارجی پوشاک، تصویری ظاهر نمی‌شود، چرا که هیچ یک از این برندها و شرکت‌های تولیدکننده خارجی پوشاک در ایران نمایندگی خارجی ندارند. در واقع تمام فروشگاه‌های مزین شده با اسامی پوشاک خارجی، دکان‌هایی هستند که کالا را به اسم کالای خارجی به خریدار ایرانی می‌فروشند و در مقابل کالای خود هم ضمانتی را نمی‌پذیرند. این دکان‌ها که تعدادشان کم هم نیست همان‌گونه که پیش از این هم گفته شد کالاهای عرضه شده را یا با سفارش از تولیدکننده‌های بی‌نام و نشان داخلی تهیه می‌کنند یا به صورت قاچاق کالاهای چینی ارزانقیمت را در قالب کالای اروپایی به فروش می‌رسانند. مشتری هم بی‌خبر از همه جا به تصور اینکه لباس مارک‌دار خارجی خریده، پول بی‌حساب و کتاب را می‌پردازد و راه را برای کسب سودهای بادآورده دکان‌داران خارجی هموار می‌کند.
نمایندگی‌ها مجوز ندارند
منوچهر رشید، مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این باره به «وطن‌امروز» می‌گوید: همه اشخاص حقیقی و حقوقی واردکننده و عرضه‌کننده پوشاک خارجی مکلف به ثبت نمایندگی تولیدکننده کالا در ایران هستند و باید مدارک لازم را به مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی برای دریافت گواهینامه فعالیت ارائه کنند. رشید در ادامه اضافه می‌کند: بررسی پایگاه اطلاع‌رسانی اصناف نشان می‌دهد، تمام عرضه‌کنندگان پوشاک خارجی از جمله مارک‌های معروف آدیداس، بنتون، بوسینی، زارا، پیرگاردین و... گواهینامه فعالیت نداشته و تاکنون نیز اقدامی برای ثبت نمایندگی در ایران انجام نداده‌اند. مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای غیرفلزی معتقد است: برخی از این فروشگاه‌ها به صرف داشتن گواهی کسب اقدام به نصب تابلو با برند خارجی بر سر در مغازه خود کرده‌اند اما نه تنها نمایندگی ندارند بلکه حاضر به اعطای ضمانت هم نیستند. در همین باره رئیس اتحادیه صنف خیاطان زنانه و مردانه استان تهران به «وطن‌امروز» اظهار می‌دارد: تعدادی از آقایان و فروشگاه‌داران به دنبال منافع شخصی و کار پرسود هستند و برای اینکه پوشاک ارزان بخرند با کارگاه‌های تولیدی که عموماً کارگران آن افغانی و در محله‌های عبدل‌آباد و دولت‌آباد کار می‌کنند، قرارداد بسته و با پرداخت هزینه‌های بسیار پایین و خرید ارزان، سود کلانی را به دست می‌آورند.
قانون چه می‌گوید
براساس دستورالعمل ساماندهی فعالیت نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده کالا و خدمات خارجی در کشور که در 3 ماده تنظیم شده، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی وارد‌کننده و عرضه‌کننده کالا و خدمات خارجی که نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت تولید‌کننده خارجی یا نمایندگی شرکت‌های مزبور (که اختیار اعطای نمایندگی یا تعیین عاملان توزیع، فروش و خدمات پس از فروش را دارا هستند) اقدام کرده‌اند، موظفند به منظور اخذ گواهی فعالیت با ارائه قرارداد فی‌ما‌بین با شرکت خارجی و دیگر مدارک لازم به مرکز امور اصناف و بازرگانی وزارت بازرگانی مراجعه کنند. این دفاتر و شعب شرکت‌های خارجی تولید‌کننده کالا باید برای کار در ایران از این مرکز گواهینامه فعالیت دریافت کنند. علی ‌اصغری با تأکید بر اینکه ورود پوشاک قاچاق ضربه مهلکی را بر تولیدات داخلی وارد کرده، تصریح می‌کند: تفاوت قیمت زیاد میان تولید داخل و پوشاک وارداتی قاچاق، اشتیاق را از تولید‌کنندگان گرفته،‌ طوری که اکنون هیچ نیروی جوانی حاضر به فعالیت در خیاطی نیست و عمده خیاطی‌های در حال کار هم فقط تعمیرات انجام می‌دهند. اصغری با بیان اینکه کارگاه‌های رسمی بتدریج در حال تعطیل شدن هستند و در عوض کارگاه‌های بی‌نام و نشان در حال گسترش، دلیل این امر را تولید پایین در مقابل پرداخت هزینه‌های بیمه، مالیات، عوارض و... می‌داند در حالی که تولید‌کنندگان زیرپله‌ای هیچ‌یک از این هزینه‌ها را متقبل نشده و در مقابل مصرف‌کننده و کارگران خود هم تعهدی را نمی‌پذیرند. تبصره 4 ماده یک این دستورالعمل تاکید می‌کند که آن دسته از شرکت‌ها و نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی که نسبت به اخذ گواهی لازم اقدام نکنند، کالاهای عرضه شده توسط آنها مشمول مجازات‌های قانون تعزیرات حکومتی و قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده و متخلفان توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سایر مراجع ذی‌ربط به مراجع صالحه (سازمان تعزیرات حکومتی) معرفی می‌شوند. ماده 6 این دستورالعمل هم می‌گوید: همه شرکت‌های خارجی و نمایندگی‌های رسمی آنها موظفند کالاهای خود را با بسته‌بندی مشخص، شماره ثبت شرکت، برچسب مشخصات کالا (ازجمله قیمت مصرف‌کننده)، شماره‌گذاری کالایی و هولوگرام به همراه فاکتور فروش رسمی و رعایت سود مجاز (طبق ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) عرضه کنند. در ماده 8 هم تاکید شده همه رسانه‌های گروهی، وسایل ارتباط جمعی و شرکت‌های تبلیغاتی مکلفند فقط نسبت به تبلیغات آن دسته از کالاهای خارجی که فعالیت شرکت‌های خارجی و نمایندگی رسمی آنها توسط وزارت بازرگانی (مرکز اصناف و بازرگانان) مجاز اعلام شده است، اقدام کنند.
خودتان بپرسید
بهتر است این بار که برای خرید به یکی از فروشگاه‌های پوشاک خارجی مراجعه می‌کنید اگر چنانچه قبلا سری به سایت اصناف نزده و وجود نمایندگی آن شرکت برای شما به اثبات نرسیده، از مدیر فروشگاه بخواهید تا براساس ماده‌6 دستورالعمل ساماندهی فعالیت نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی رفتار کند؛ از او بخواهید که کالا را با هولوگرام به شما عرضه کند،‌ گواهینامه فعالیت را که باید روی دیوار فروشگاه نصب کرده باشد به شما نشان دهد و شرایط ضمانت کالا را برایتان توضیح دهد. جالب است بدانید تمام شرکت‌های معروف پوشاک خارجی که دکان‌های عرضه کننده‌ کالا‌های آنها در کشور وجود دارد، تمام محصولات خود را با ضمانت به فروش می‌رسانند. آیا تا به حال از خود یا از فروشنده پرسیده‌اید که محصول عرضه شده چه ضمانتی دارد؟

 

۰ ۰
۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.