ضد مهندسی

ضد مهندسی

توضیح: توجه کنیم که ضد یک چیز با غیر آن چیز فرق دارد. مثلا اگر ساختمانی ساخته شود که بر اساس اصول مقاومت در برابر زلزله ساخته نشده باشد می گوییم که غیر مهندسی است ولی وقتی ساختمانی ویرانی اش از آبادی اش واضح تر باشد، فکر می کنیم که آن گاه ضدمهندسی صفت درستی است که به کیفیت ساختمان می توان نسبت داد.

    برای دانشجویانی همچون ما، خیلی سخت است این همه بی توجهی به اصول مسلم علمی را، آن هم در دانشگاه شاهد باشیم و ساکت بمانیم. صورت مسئله خیلی عوض می شود وقتی اوضاع نا مطلوبی که بدان اشاره خواهد شد در جایی هم چون دانشگاه اتفاق می افتد. عمده ی دانشگاه های ما بیش از این که در علوم انسانی قوی باشند در علوم تجربی و علوم مهندسی مدعی هستند، اگر در جایی غیر از خوابگاه یک دانشگاه صنعتی، رادیاتور زیر پنجره ای که شیشه ندارد روشن باشد خیلی جای تعجب و تاسف نیست، اما چنین چیزی در دانشگاهی که چند دانشکده ی آن اساتیدی صاحب نظر و حساس در این زمینه ها دارند چه؟ مثال دیگر، در خود ِ دانشگاه سایت کامپیوتر دانشکده (...) به قدری گرم است که برای خنک کردن آن جا حتی در زمستان نا گزیر به باز کردن پنجره هستی. سیستم گرمایشی ساختمان (...) در سقف قرار داده شده است! کلید تنظیم دمای این سیستم گرمایشی در ارتفاع سه متری قرار دارد، تا دست هیچ بشری بدان جا نرسد! مشکلات عایق بندی را وا می نهیم زیرا در صورتی که عایق بندی در دستور کار قرار بگیرد احتمالا افراد درون ساختمان به طور کامل جزغاله شوند!

در سالن های ورزش، سالن های سمینار و سمعی بصری اوضاع چگونه است؟ اوضاع عایق بندی صوتی چه طور است؟ همه ی دانشگاه تشکیل شده از تعدادی پله! فردی که معلولیت دارد نصف عمرش صرف چگونگی مبارزه با عوارض طبیعی دانشگاه می شود. این موارد فقط در یک دانشگاه نیست که اتفاق می افتد، در چند دانشگاه؟ در چند مجموعه ی دولتی غیر از دانشگاه، لازم است تا ضد مهندسی برود و مهندسی به جایش بیاید؟

 این همه هزینه ی تبلیغات می کنیم در تلویزیون که مثلا آقای ایمنی به آقا یحیی توضیح بدهد که چرا نصب شومینه غیر منطقی است در حالی که تعداد واحد های دولتی که اصلاح سیستم های آن ها لازم است، بی شمار است! البته این به معنای نفی اهمیت تبلیغات عمومی نیست.

اگر تمام دانشگاه های کشور از خودشان شروع کنند، حجم صرفه جویی انرژی چه قدر خواهد بود؟ محیط زیست سالم و توسعه ی پایدار چه قدر دست یافتنی تر می شود؟ رفاه و بهداشت روانی چه قدر افزایش می یابد؟ نگوییم در این ممکلت کسی به فکر انرژی نیست، بگوییم خودمان هم غیر از گیر های موقتی، کار دیگری نمی کنیم!

۰ ۰
۲ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۲)

توسط:یوسف کوه مسکن

۲۱ اسفند ۸۶ ، ۱۸:۵۳
حال ندارم بخونم اما گفتم بدونی که من اومدم

توسط:مهدی ادیب

۱۴ فروردين ۸۷ ، ۱۳:۵۰
حق گفتی حسن پناه!حق گفتی!راستی سهراب پور چی گفت وقتی این چیزا رو باهاش در میون گذاشتی؟از طریق شورا پی اش رو بگیریم لحاظشون کنیم؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ حاضر را از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم. کوشیدم فهم خود را از دنیا و مافیها با رعایت انصاف و بدون تعصب بیان کنم. طبیعتاً در رفتار و گفتار بسیاری انسان‌ها نکاتی هست که دست‌کم در ظاهر متناقض می‌رسد، پس اینجا هم از چنین تناقضاتی خالی نخواهد بود. صمیمانه خواهشمندم نظراتتان را با من در میان بگذارید.